Full version: tusenfotingar
tusenfotingar
Min trädgård är invaderad av tusenfotingar, eller är det normalt att hitta c:a 40 st i olika färger o storlekar på bara några minuter. De har ätit upp min kärleksört o mina löjtnanshjärtan inifrån. Ev är det även de som käkat på praktbetonikan så den försvunnit...Hjäääälp! Jag har provat t- rödsblandning samt att jag trycker ihjäl så många jag kan VARJE DAG mad.gif
Fialotta
Välkommen, men jag har inget bra svar åt dig...såpablandning kanske funkar smile.gif
M.E
Hejsan på er alla.

Detta blir mitt första inlägg här i denna tråd om tusenfotingar som även jag har problem med. Dom är i hela min carport och i stor mängd också. Hur ska jag göra för att bli av med dessa? Dom är ju så otroligt äckliga. Har blivit tipsad om att jag skulle spraya diesel på dom. Tusenfotingarna som jag har är svarta till färgen.

Mvh// Matte.
M.E
Detta svar fick jag då jag mailade Anticimex. Tänkte det kunde vara matnyttigt om någon skulle söka.

ANTICIMEX: Tusenfotingen som även kallas källarmask är inget skadedjur i den benämningen
att de gör skada på t ex mat och textilier.
Tusenfotingarna är fredliga växtätare som ofta finns i stor mängd i marken,
under stenar, och på andra mörka och fuktiga ställen. Liksom daggmasken har
tusenfotingen stor betydelse för omsättningen av nedfallna blad, och för markens
blandning och genomluftning.

Vanligen lägger man inte märke till dem på grund av deras nattliga vanor, men
ibland kan de ge sig till att vandra i större antal, och kan då också råka komma
in. Tusenfotingen gör ingen ska inomhus, men kan trivas i fuktiga utrymmen som t
ex badrum. Tusenfotingen är oftast inte någon indikation på att det finns
fuktskador.

Det du kan göra för att bli av med dem inomhus är att sprutsanera med vanlig
insektsspray* längs golvlisterna i drabbade utrymmen. Utvändigt, längs
husgrunden kan du lägga lägga Cymex Puder (pulver mot svartmyror).
Tusenfotingarna kommer att försvinna av sig själva när det blir kallare ute, pga
att vi höjer värmen inomhus (det blir för torr luft för dem), dels att de går
tillbaka till sina bon för att gå i ide tills våren kommer.

Så då vet ni det. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon