Tigra
Var och kikade på växter idag till våran rabatt och märkte att det var jättesvårt att hitta riktigt röda perenner. Tyckte dom flesta var rosaröda el. orangröda.
Har någon tipps på riktigt blodröda perenner. (Inte rosor då).
Christina i Taxinge~
Det finns intensivt röda och mörkt röda Backnejlikor - jag har båda färgerna, men det är svårt att fotografera rött tycker jag, så jag vill inte lägga in nån bild här.....

Likadant finns det allt från svartröda till ljusröda Borstnejlikor.
Reserv
Studentnejlikan är rödare än röd rolleyes.gif
Anki V
Jag har en Stjärnflocka, "Ruby... någonting" som skulle vara mörkt rosa men i min rabbat så är den mörkt röd. Den är lite anorlunda i rödfärgen än Backnejlikan men färgerna går fantastiskt bra tillsammans.

Jag köpte två plantor av "Ruby...någonting" och den ena blev mörkrosa och den andra röd och en planta av någon ljusare sort

Snacka om tur, en ljusrosa en mörkrosa och en röd.

Anki
Maria i Helsingborg
Jag är väldigt förtjust i montbretian "lucifer". Röd nog?

Eva i Skåne
Jag har en hög perenn lobelia som är riktigt röd i färgen.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har en Temynta som är blodröd. / Helen
Kajsa
Pioner, Dillpion, Astilbe, Grekvädd, Blodormrot, Alunrot finns med mycket röda blad som Palace Purple, Jättevallmo, Rosenbräcka, Blodalunrot, Höstaster. Kan du tänka dig liljor och dahlior finns riktigt röda sorter att välja på.
Ti bee
Du har fått många bra svar! Jag lägger till en favorit, potentilla - fingerört, finns flera riktigt blodröda sorter. Samt geum, nejlikrot (?, nä nu är jag trött..) finns en sort som heter fireball eller så, mkt röd, röda bollar liasom.
Orientalisk vallmo finns i flera riktigt saftigt röda nyanser också. (fast nu såg jag att den redan var med...)
smile.gif
fruberglund
Dagliljor finns också riktigt röda färger. Jag har köpt två olika röda i år men de har inte blommat än...är riktigt snygga färger på bilden i alla fall.

Klematis finns ett par röda också om du vill ha nåt som klättrar.
Åsa - Alingsås
Jag hoppar på frågan också och undrar; finns det någon riktigt röd marktäckare? Jag letar också efter en perenn som blir som en "boll"-form typ kärleksört. Jag behöver något som balanserar allt det spretiga i rabatten på framsidan. Kanske skulle ta kort...
Ophelia
Ska finnas en härligt blodröd fingerört. Även stor nunneört "George Baker", kokardblomster, solvända "Rubin", jättevallmo "Beauty of Livermere" m.m. smile.gif
Rossi
Här kommer en bild på vår backnejlika som blommar så frodigt just nu.

Riktigt röd är den. Men ganska låg och den sprider sig mycket!
Rossi
CITAT (Åsa - Alingsås @ 01-07-2005, 09:23)
Jag hoppar på frågan också och undrar; finns det någon riktigt röd marktäckare?

Ja, det skulle väl vara backnejlikan då. Den är en riktig marktäckare och sprider sig fort.
Hannele
I Äntligen Trädgård hade dom en riktigt röd astibe.
Cellestine
Ixia är väl röd och inte så hög , har den själv som avslut på framsidan av en rabatt smile.gif
Madeleine1
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 15:24)
Här kommer en bild på vår backnejlika som blommar så frodigt just nu.

Riktigt röd är den. Men ganska låg och den sprider sig mycket!

Backnejlikan är superfin. Jag har en sort som är mer "röd-svart", mindre cerise än den som man ser på bilden. (Har full förståelse för att det kan vara knixigt med färgåtergivningen - men har även en som ser ut precis som den på bilden).

Jag har mängder, den förökar sig som ogräs, så om du vill ha en bit - PM:a!
Rossi
CITAT (Madeleine1 @ 02-07-2005, 20:52)
Jag har mängder, den förökar sig som ogräs,

Ha, ha! Ja, det kan jag skriva under på! smile.gif
Kristin
Blodfingerörten är riktigt röd i blomman och har vackra silvergråa blad. Angående Kärleksörten tror jag att det finns en röd sort som heter Matrona.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon