Full version: Blått mera blått
kerstin z5-6
lindeofia anchusoides-inget sv namn -underbar blomma o färg -mellanhög perenn smile.gif

Blommar nu samt den lilla vita Tolvgudablomman smile.gif
Fenja
Var har du hittat den blå? Fröer eller? Helt underbar blå färg!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Jag fick tag i den en gång som frö från en Kanadensisk firma , numer har de den inte
Lindeofia longiflora är en annan sort som brukar gå att få tag i , men den är så mkt mer lös" i sitt växtsätt smile.gif
zaaritha
Den blå har jag! Sa just i dag till maken att"vad heter denna vackra växt"??
Gåsis
Men om det någonsin skulle bli ett enda frö över, då vill jag stå på kö.... wub.gif Den var bara så ... blå... och vacker... och ...

/Åsa
zaaritha
Vallört!! tongue.gif
kerstin z5-6
nej nej det är inte vallört Zaarita smile.gif Det är Lindelofia -denna är koboltblå och har vackra smala långa blad -är släkt med oxtungan -och jag samlar frö ok ..
Den sprider sig inte alls -har bara nån enstaka frösådd nära moderplantan -Den bilder med åren en rugge på ca 50 cm
Den kan annars klippas X 2 under säsongen så blommar den ständigt :)nästan
Rossi
Ja, mera blått!

Allium från vår trädgård.
Fialotta

Nån som vet vad denna heter...har den i rabatten och är så fin i sin blåa färg smile.gif
yenny
Ja jag håller med... mera blått wub.gif

praktveronika

Clematis integrifolia

Blåklocka
kerstin z5-6
Eftersom Shiva har semester vågar jag en meconopsis bild tll -men jag lovar att dtta är den sista smile.gif

tongue.gif
ös på nu ! Mera blått !! smile.gif
Rossi

Praktbinka
Lady Hamilton
Akleja

Lady Hamilton
Fuchia Deep Purple

Femtunga

Pense

Och en till

Rossi
Är normalt sett inte alls glad för fuchsior men din var fantastistk fin Hamilton! smile.gif
Åsa - Alingsås
Åh Rossi vilken fin Allium. Har den ngt sortnamn? Och var har du fått tag på den?
zaaritha
Deep purple--är en fantastiskt vacker fuchsia!!
Lady Hamilton
wub.gif Tack Rossi
Rossi
CITAT (Åsa - Alingsås @ 02-07-2005, 22:20)
Åh Rossi vilken fin Allium. Har den ngt sortnamn? Och var har du fått tag på den?

Tack! Nej, tyvärr så vet jag inte vad den heter. Tittade i vår växtbok men jag har slarvat med att skriva in .... Har för mig att det var en vanlig sort som jag tror att vi har köpt på något varuhus som Ekohallen eller Coop Forum. Blommorna är verkligen så blå som de ser ut på fotot men tyvärr är inte bollarna så stora. Lökarna planterades ifjor. Kanske blir bollarna inte fullvuxna första året?
Ophelia
Ja jäklingen vilka fina blåa färger och otroligt vackra blommor ni skickar in foton på!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif wub.gif

Det är ju riktiga vykortsfoton som skickas in. Urtjusiga!!!! wub.gif
yenny
CITAT (maudan @ 02-07-2005, 16:49)

Nån som vet vad denna heter...har den i rabatten och är så fin i sin blåa färg smile.gif

Jag tycker den påminner om min axveronika ( jag skrev fel... den heter praktveronika) ... fast det är svårt att se på det avståndet (kolla min bild strax under din)
Fialotta
CITAT (yenny @ 03-07-2005, 00:12)
CITAT (maudan @ 02-07-2005, 16:49)

Jag tycker den påminner om min axveronika... fast det är svårt att se på det avståndet (kolla min bild strax under din)

Tror inte det är den...mina blommor verkar mindre, men jag håller med ...rätt lika smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon