serx
Ar det så att växter växer mer i en större kruka? och då menar jag att den lilla krukan lätt rymmer rötterna, bara att den stora är "onödigt" större.

jag grubblade lite och kom fram till en teori. I den lilla krukan torkar jorden runt rötterna och sen fylls med vatten igen. I den stora krukan torkar jorden runt rötterna men förblir fuktig en bit bort från växten och växten måste då anstränga sig och växa en bit för att komma åt vattnet.

nå, hur ligger det egentligen till? Nån som kan sånt här?
kerstin z5-6
Det beror på växten , bevattningen gödsel mm
men generellt sett -beror det på växten själv och dess naturliga habitat
Vissa -som afrikas blå lilja blommar dåligt i för stora krukor , de vill trängas med rötterna -medan andra som banan och änglatrumpet vill ha badbaljor tongue.gif
serx
jaha, tack för det snabba svaret.
men hur ska man då veta blink.gif
jag har mest exotiska träd från olika frukter och lite kaffe och lite gummiträd mm
planterade just en liten fikus i en onödigt stor kruka
kerstin z5-6
Gäller det krukodlat är det -också generellt -alltid bättre att gå upp EN storlek i kruka -i stället för att flytta miniplant till jättekärl .. de ruttnar lätt i dem o blir knepiga att vattna på ett bra sätt .. smile.gif
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-06-2005, 22:37)
Vissa -som afrikas blå lilja blommar dåligt i för stora krukor , de vill trängas med rötterna -

Men de som växer ute i rabatterna då wink.gif de har det ju inte trångt.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon