Full version: Buskpion?
Ophelia
Jag har funderat över buskpioner och jag blir inte riktigt klok på det hela. En vän till mig kommer att skaffa buskpion och det ska vara av den rotäkta sorten då den ska vara härdigast. Nu har jag funderingar på vad de heter på latin. det dyker upp namn som paeonia suffruticosa och paeonia rockii. Vem av dem är den härdiga och rotäkta varianten? smile.gif
kerstin z5-6
namnet säger inget om de är ympade eller ej -man får utkräva ett svar av försäljaren -både den ympade o den rotäkta klarar i alla fall z 5-6 om ympen är lämpligt djupt begravd på de icke rotäkta
Rotäkta är att föredra smile.gif

P. rockii är en buskpion med stora vita blommor där varje kronblad har en mörk fläck vid basen. Arten är ovanlig i odling och det mesta som finns i trädgårdar är P. rockii-hybrider, ofta i rosa toner.
Det finns gula varianter Paeonia x lemoine
Sår man själv blir de förstås rotäkta
Här är min
Ile de France ympad -P x suffruticosan är oftast det ,men även de andra

Ophelia
Tack så mycket Kerstin. Väldigt vackra bilder. Jag tycker buskpioner är fascinerande och inte alls "too much". Den kommer att passa utmärkt i min väns plantering.

Börjar förstå varför det varit så svårt att inte hitta vad som var vad då de ska vara rotäkta allihopa och kan även vara ympade. smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Glömde säga att de rotäkta har en betydligt bättre utveckling i min kalla zon ..
Ophelia
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-07-2005, 17:46)
Glömde säga att de rotäkta har en betydligt bättre utveckling i min kalla zon ..

Det är bra att veta. Förvisso ska buskpionen stå lite zon 3 men det är nog vettigast att ha en bra och rejäl buske som klarar kyla bättre. Inte kan det vara någon betydande prisskillnad heller kan jag tro. biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon