Latmask
Klematisen som ska täcka en höjd på 1,5 meter har nu nått ända upp och börjar nu växa åt sidan uppepå. Det är ok, men jag skulle föredra om den växte ner igen och täckte lite mer på bredden i stället.

Är det möjligt att tvinga den att växa neråt med hjälp av fästen eller strävar den uppåt? Skulle den skadas av att bli tvingad neråt och skulle den ens vara möjligt?
Kajsa
Har köpt en del klematisstöd i år, ca 2 m och det kommer dom snart upp i toppen på, jag har slingrat runt dom, böjt ner, Södertälje klematisen som är kraftig har jag fått till en båge ganska långt ner, man får knyta försiktigt de unga skotten, men alla strävar uppåt så fort man släpper" vänder dom mot himlen " rolleyes.gif Men man kan ha klematis slingrande på marken.
Latmask
Men då kan man i alla fall göra ett försök, misslyckas det så misslyckas det, men den fortsätter i alla fall leva och må bra.

Tack för svaret!
lyckero
Hej!
Jag tyckte att min clematis vuxit sig för hög och bara blommade i toppen. Jag skar ner den ganska ordentligt, och nu kommer den kraftigt tillbaka. Inga blommor ännu, men det kommer säkert lite senare. Plantan är i alla fall mycket finare nu. Det är en Ville de Lyon om någon undrar vilken sort.
Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon