Biba
Har en "ny" kolonilott med mycket gräs och en trist, extremt ful och kal ligusterhäck runt den. Vill gärna hitta på något som gör trädgården lite intressantare och som skapar insynsskydd för åtminstone några delar av trädgården. Eftersom jag är lite tafatt ;-) får det inte vara alltför avancerat...

Har snöat in på klängrosor på olika typer av klätterställningar men jag behöver hjälp med idéer om andra växter som skapar insynsskydd utan att för den skulle "ta över" en liten koloniträdgård ca 300 kvm). Tar gärna emot alla tips på växtkombinationer.

Ser fram emot era tips!!!
Ophelia
Går inte att beskära så den får skjuta lite nytt och förhoppningsvis bli tät och fin?

Finns både ettåriga och fleråriga klängande växter. Går ju också att kombinera.

Ettåriga kan ju vara roligt, då kan du ju byta till andra färger och sorter för varje år. Finns ju hur mycket som helst. smile.gif
Blomsterbönor, blomma för dagen, luktärtor, hjälmböna.

Klematis finns ju i många olika "modeller", hängande små klockor, större klokckor, stora blommor, små blommor, tidigt blommande, sent blommande, höga, låga, kraftigväxande, svagväxande. Kaprifol är ju också vackert och även här finns det ju lite att välja på. Pipranka skulle jag tro täcker väldigt bra. Rosenvial är ju också fint.

Tänkte på dina funderingar om klätterros och ställningar. Om du bor lägligt till finns ju möjligheterna att ha björnbär, minikiwi eller/och en vinranka. smile.gif

Finns en bra länk på odla.nu under frågor och svar som heter klätterväxter. Där kan du får mer och bättre svar samt idéer än från mig. smile.gif

Lycka till!
dammkillen
man kan göra små väggar av spontat sågade bräder med fasad kant, varje två meter binder man ihop dem med stolpar.

man kan måla väggen i ljusgul/brun färg. mot den skulle det nog bli fint med t.ex. röda blommor och gröna blad.

då kan gärna väggen stå i den norra delen av trädgården så solen får lysa emot den och man planterar växterna i en rabatt framför. då har man skapat ett vindskydd och ett lä för växterna, kanske ett bättre microklimat
nilla
Jordärtskocka är bra - växer snabbt och så kan man äta upp dem på våren...
Solrosor funkar också bra som "häck" om du inte vill ha spaljeer överallt.
Rossi
CITAT (nilla @ 02-07-2005, 18:45)
Jordärtskocka är bra - växer snabbt och så kan man äta upp dem på våren...
Solrosor funkar också bra som "häck" om du inte vill ha spaljeer överallt.

Ja, jordärstkockor är bra men spridningsvarning utfärdas!

Äter du dina på våren? Vi brukar skörda på hösten. Undrar vilket som är "rätt". Fast uppenbarligen kan man göra både och! smile.gif
kerstin z5-6
Rosenflockel -är väldigt bra smile.gif o fin tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon