Full version: Blåsigt läge?
Sven Karlsson
Jag har ett blåsigt läge där inte ens Rödluvan vill utvecklas men vill ha Som en häck äppleträd som klarar drag. Myggnät kommer att användas som hjälp att stoppa vinden lite men vad för Äpplen. Grannar blev av med Transparent Blanch som dog där snön stod. Jag skall ha Antonovka ympade på B491 sedan den sort som ni anser är härdigast för blåst sedan på södersidan Ymp kvist föråd så träden kommer inte att bli så fina men bra resistenta med Antonovika som äpplesort som hjälp åt B491 Kanske blir den en meter innan Äpplesorten ympas på. En ny tokig ide som jag fått (Antonovka verkar inte alltid som Grundstam vara resistent vilket här är en utgångspunkt. Givetvis från en bra plantskola. )(Har 82 träd efter vinterns ympningar, Kommer på bild så småningom Har ochså börjat satsa på A.blåbär??? Evigt ung sägs det ????????????) Ingen blom i år MEN blåst kyla i överskott men åt egna fäskpotatis från potatislande satta 14 maj 2005. Löss på plommon som fått vårt goda men kalla vatten på sig. Hör av ER är ni snälla.
kerstin z5-6
Hm -en häck med äppelträd -har du prövat de finska o ryska sorterna ? Eller kan du tänka dig en äppelhäck som är små äppelträd , men inte ger frukt på det viset
har malus sargentii med underbar blom -fina blad och söta små äpplen -fågelmat .. jag bor kallt till och häcker tar nordanvinden här utan problem
Löss hör nog mer till årstiden än vattentemp .. de får man bekämpa mer traditionellt -skaka bort spruta med såpvatten osv smile.gif
Sven Karlsson
har för liten tomt att ha en frukthäck av icke ätbara äpplen. Jag är inte riktigt säker att såpa är så "bra" för fåglarna att få skadad mat. Det får duga med kallt vatten och klämma igäl lössen. Man kan fråga sig varför lössen håller sig på de nyaste skotten? Vilken äpplesort är mest härdig för vind ? Jag har tänkt Atonovka och på söder sida ympa in ympris reserv? B-stam för småväxtligheten. Såg att i England användes ännu mindre stam men den är väl inte så härdig som jag behöver Zon 5-6. Vilka av de som är något resistenta är goda?? Har några sorter från finland eller ryskland. Men ympriset var klent och litet mot svenskt. Håller på och kollar varför de i värmland fick ett sådant lustigt resultat mot vad Blomqvist skriver om sina sorter. Eller har hushållningssällskapet slarvat med skorv och kräftan??? eller har Blomqvist lite prutmån på sina uppgifter? Kommer att få svar i slutet av juli om en del orsaker om detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon