Diana
Snälla hjälp mig att namnge denna!
När jag kom till kassan så hade etiketten ramlat bort och tjejen i kassan viste ej vad den heter. Alla nya blad är rosa som sedan blir gröna brokbladiga.wub.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som japansk dvärgpil som den kallas i handeln jag gissar att det är Salix integra ´Hakuro Nishiki´ den är ganska vanlig i handeln. Den är härdig i zon 1-2. Den är ympad så stamhöjden blir inte högre.
Diana
Stämmer! Känner igen namnet nu när jag ser det. Jag bor i Zon 3 så jag antar att jag får linda in den i säckväv under vintern och skydda ympningsområdet. För jag köpte den i zon 3.
Åsa, mälardalen zon 2
Om du bor inte alltför långt från Mälaren i Grillby så kan de vara runt zon 2 hos dig + i en trädgård kan man ha flera zoner. Har du en skyddad trädgård i lä kan du ha ännu lägre zon än vad som står på kartan.

Detaljerad zonkarta över uppland
Diana
Åsa, Jag vet ej hur långt från Mälaren jag är här men jag vet att det ej är allt för långt. Bilvägen är 8.1 kilometer men mycket kortare fågelvägen. Så om det kan räknas som zon 2 fortfarande eller 3 vet jag ej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon