amaira

Härligt, eller hur!?
Lite taskigt kanske, att bjuda på något som redan är uppätet sleep.gif tongue.gif wub.gif

Det blå bakom är blåeld.

Blåeld är en helt fantastisk blomma, som passar i många sammanhang. Ihop med rosorna, kan lavendeln slänga sig i väggen ... *Oops ohmy.gif förlåt*

Tillsammans med fingeborgsblomma (digitalis) är den ljuvlig. Även med brandlilja och/eller färgkulla.
Blåeld är en av mina älsklingsblommor!
Tirre
Vackert plåtat, som alltid Amaira!

Tack för tipset om Blåelden! Hos mig trivs lavendel inte alls, så det kan kanske vara ett alternativ för samma effekt. (Förutom doften, då, antar jag.)

Har dock alltid bara tänkt på den som ett dikesogräs...
Är det såna du har,eller är det någon "odlad" variant?
Håller de sig där man vilol ha dem, eller måste man dra miljarder fröplantor på "fel" ställe?

// Tirre
amaira
CITAT (Tirre @ 01-07-2005, 12:45)
Vackert plåtat, som alltid Amaira!

Tack för tipset om Blåelden! Hos mig trivs lavendel inte alls, så det kan kanske vara ett alternativ för samma effekt. (Förutom doften, då, antar jag.)

Har dock alltid bara tänkt på den som ett dikesogräs...
Är det såna du har,eller är det någon "odlad" variant?
Håller de sig där man vill ha dem, eller måste man dra miljarder fröplantor på "fel" ställe?

// Tirre

Det är ogräset jag håller mig med sleep.gif det är så lättodlat rolleyes.gif .

Miljoner fröplantor behöver man inte dra, de är inte så svåra (tycker jag, som vill ha dem överallt) men visst förflyttar de sig.
De är ju också tvååriga, så man får så dem två år i rad, innan de självsår sig så de blommar varje sommar.
Dessutom så styr jag också själv var jag vill ha dem, genom att kasta runt fröna på olika platser.

Jag har ju en "vildvuxen" trädgård, där de både passar in och får utrymme. De är till och med en av grundstommarna wub.gif .
Är ingen "riktig trädgårdsmänniska", ju... Bara älskare av en yppigt blommande och väldoftande "trädgård".
Att blåelden inte doftar förlåter jag den för.

Roligt att du tycker om mina foton wub.gif Jag älskar ju att fotografera!
noora
Vad avis jag blir på jordgubbarna tongue.gif Våra har inte ens bildat kart ännu...
fruberglund
Hehe, blir inte alls avis...åt mina första från landet i förrgår och nu mognar de snabbt. Har massor med kart i år, ikväll ska jag göra jordgubbstårta (med mogna jordgubbar alltså), mums smile.gif
Aries
Åt precis en handfull med smultron så jag är inte alls avis. tongue.gif *hihi*

Somrig bild!
zaaritha
Blåeld, hundtunga, oxtunga ; är vackra "ogräs"!!
*Felix matte*
Tackar som bjuder... äter inte själv men överlåter åt lilla Emelie som älskar gubbarna. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon