Full version: Valnöt
jegi
Hej
Lite funderingar kring min manchuriska valnöt. Satt i augusti ifjol i zon 4 i soligt men lite blåsigt läge. Var då ca 3 meter lång och uppstammad. Tog mycket stryk under vintern, dels hann det inte mogna av, dels så dog senare alla grenar och ca 1 meter av toppen.

Det dröjde in i juni innan det började komma skott. Det flesta skotten kommer från markhöjd men också på ca 2 meter.

Jag vill ju helst ha den uppstammad men i valet mellan det och att den överlever så väljer jag det senare; den ser ju inte så illa ut flerstammig heller.

Min fråga är: törs jag kapa skotten nedtill för att låta de andra skotten få mer växtkraft? Om ni tycker det är lämpligt: ska jag göra det nu?

jegi
Big Gardener
Bra bild! smile.gif

Synd att den inte tog sig bättre. Trädplantering av känsliga träd är att rekommendera efter den 15 november och då ska materialet vara avmognat. Ju djupare vila en växt är i desto mindre känslig är den.

Din fråga gäller om du kan kapa de grenar som kommer nedtill. Jo, jag skulle våga det men då skulle jag göra det så snabbt som möjligt och inte vänta ytterliggare. Dessutom skulle jag ta bort det döda i toppen samt utvidga den gräsfria zonen kring trädet ytterliggare så att så mycket vatten som möjligt kommer trädet tillgodo. Dessutom skulle jag etableringsbevattna den rejält.
jegi
Tack Birger!
Ilar genast iväg med sekatör och vattenslang!
Hannele
Ja, valnöt ska klippas efter midsommar, på sensommaren, annars blöder den.
(Ge den inget mer kvävegödsel, då förstör du vintervilan igen.)
jegi
Nä, den har fått nöja sig med vatten i år och vad backen har att erbjuda. Nu är den tillsnyggad i varje fall.
Nån sa att såna här växter som inte hinner mogna av ska man själv ta bort bladen på på hösten. Nån som vet om detta är det bästa?
Big Gardener
CITAT (jegi @ 02-07-2005, 12:00)
Nä, den har fått nöja sig med vatten i år och vad backen har att erbjuda. Nu är den tillsnyggad i varje fall.
Nån sa att såna här växter som inte hinner mogna av ska man själv ta bort bladen på på hösten. Nån som vet om detta är det bästa?

Nöj dig verkligen INTE med det vatten som finns. Etableringsbevattna rejält för allt vad du gör. Minst 20 liter i veckan och helst mer.

Ta bort bladen på hösten är ingen bra idé. Detta ger troligtvis samma respons som beskärning och stimulerar tillväxt, något som man inte gärna vill ha
jegi
Ingen fara biggrin.gif
Är där med slangen varje kväll.
Det där med att repa bladen på hösten var något min syster hade fått besked om skulle vara bra för växter som inte hann mogna av på hösten. Hon bor i zon 7 och jag vet inte om det förändrar saken.
Cilla
I valet mellan att låta ett nyetablerat träd fortsätta från en delvis intorkad/förfrusen topp och friska skott som kommer lägre ned skulle jag välja det senare. Jag tror till och med man vinner tillväxt på att låta de nedre skotten få så mycket energi som möjligt.

Det av toppen som är heldött, dvs brunt under barken, är det ju ingen tvekan om. Det kan man ta bort. Sedan kan man skära in över en av de små spretiga grenarna från högre höjd och se om de växer till isg.

Men som sagt - jag tror att de lgre skotten kommer att göra sig bättre. Nästa år kan du välja ett av dem eller ett par som får kappas med varandra till dess du ser vilket du vill ha.

I övrigt behöver mer av grässvålen tas bort. En av flera orsaker till att trädet haft svårt att etablera sig och klara vintern kan vara att gropen för trädet är för smal. Detta kan åtgärdas efteråt genom att man vidgar den på ca 40 cm djup runt om, och 1-2 meter i diameter runt trädet.
jegi
För sent smile.gif

Som synes är de låga skotten borttagna och grenar och topp beskurna.
Mer grässvål har jag också tagit bort.

Men jag kanske borde gräva djupare på sidan och fylla på med matjord. Är det så du menar?
Cilla
Det kan nog bli bra det där med.

Jag skulle ha grävt bredare och lite djupare än bara grässvålen ja. Inte använt någon köpejord eftersom den är för starkt gödslad och det är för sent att gödsla träd nu. Använd den befintliga jorden, blanda med brunnen trädgårdskompost eller bruna löv. huvudsaken är att jorden luckras invid ett större område för rötterna.
Big Gardener
Jag tycker det ser bra ut. Jag tycker Cillas råd låter bra att ha låtit de nedre skotten vara kvar och låta dessa dra in energi till trädet för att ta dem nästkommande år. Här föreslog jag en lite mer oförsiktig åtgärd. Jag tror dock trädet har mycket goda möjligheter att etablera sig och invintra säkert kommande höst.
jegi
Birger, lite grann kan jag känna att det svar jag förväntar mig från dig är det rätta.
Uppstammade träd kostar ju en slant.

Nu är det gjort hur som helst.

Eftersom det nu var lite tveksamheter här så måste jag ställa frågan hur man vinner tillväxt för trädet genom att låta de nedre skotten vara kvar?

Inte kan det väl vara så att de övre skotten vinner tillväxt på att de nedre är kvar?
Big Gardener
Ok, det var inte meningen att göra dig osäker om mitt råd var rätt eller fel. Det finns inte direkt något rätt eller fel i ditt fall, utan det är en avvägningsfråga. Det fungerar utmärkt att göra som jag föreslog. Att jag kunde ge det rådet baserade jag på att trädet var i tillväxt samt att du faktiskt har det under uppsikt och etableringsbevattnar det.

Vad man hade vunnit på att låta de nedre skotten vara kvar är ökad energiproduktion till trädets och rotens etablering. Nu satsar trädet direkt energi på de befintliga skotten och då blir det mindre energi till roten.
Cilla
Jegi - träd har många möjligheter att växa vidare efter en kölknäpp och pga det finns inga självklara rätta eller felaktiga svar. Jag har fler dåliga erfarenheter av att försöka med lite halvdana toppar än med skott från basen, men med ett så härdigt träd kan den säkert klara toppen nästa vinter när den etablerat sig lite bättre.

Jag märker på mina beskärarkollegor i varmare zoner att man beskär annorlunda än här i zon 3-4. Ju mindre härdig växt eller ju kallare klimat, desto mer måste man satsa på det som är helt friskt och ta bort det andra. Och dessutom vänta innan man tar bort något alls, till dess att plantorna fått all energi till roten som den kan få innan man beskär. I vrmare zoner eller med mycket härdiga växter kan man satsa också på halvfriskt och få det att ta sig.

Själv har jag en äkta valnöt vars topp frös i vintras/våras, och nu skjuter den mängder av skott från basen. Den hade säkert klarat en annan behandling än den jag gjorde också. Nu får den bli ett trädbuskage - den är duktig ändå som klarar klimatet här.
jegi
Det är inga sura miner här (möjligen muttrade jag lite en stund
wink.gif ).
Det är ju egentligen alldeles lysande att få professionell hjälp alldeles gratis (Jag är doktor själv, kanske ni behöver recept på något wink.gif )

Nu tror jag trädet kommer att överleva. Skulle det nu frysa ned i vinter så kan jag ju prova den andra metoden.

Cilla, äkta valnöt är väl inte att tänka på här uppe va? Du lär väl ha skött din efter konstens alla regler.
Cilla
Har man den inne svalt eller i växthus på vintern kan det säkert gå med äkta valnöt i zon 4. Kanske om man spaljerar mot mycket varm vägg också. Men varför skulle man göra det när det finns så många andra härliga träd som gillar läget hos dig!

Jag vet inte om jag skött den så särdeles, men pyssel har den fått här. Frökällan är från ett träd i Skåne och den är en av sex frön som överlevde zon 4 i kruka. Nu står den i backen med nät runt om för rådjuren älskar den.

Äkta valnöt är ett härligt träd, men det är den manchuriska också. Bladens färg när de är nyutsprungna och så doften. För att inte tala om tanken på att om 20 eller 30 år finns det chans att få en och annan nöt. Om trädet överlever alltså.
jegi
Det är ju just det att dom inte gillar läget här som jag gillar.

Fast spaljera valnöt, nej där går gränsen.

Förresten vet jag en i Övik som fick frukt från den manchuriska efter drygt 10 år.
Cilla
Kul med valnötsfrukt i Övik!
Och nej, spaljerad valnöt kan inte bli vacker, om den ens kan spaljeras.

Men visst finns det bra träd för zon 4? Är det frukt du vill ha? Du vet väl att Åkerö äpple blir mycket godare i zon 4 än i zon 1? tongue.gif Som många bär - godare och friskare ju ljusare, kortare säsong och snörika, kalla vintrar de får.
jegi
Jovisst finns det rel stort utbud, men jag tycker det är en utmaning att sätta det som inte ska gå. Det är så jag menar.

den blev visst het framåt kvällskvisten den här tråden biggrin.gif
Cilla
Så här menar du?

http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...SavSBerglin.jpg

Från någon som tacknämligt skannat och satt in den i sitt album. Den har roat många odlare!
jegi
Ha-ha! Underbar!

Rosfeber...

Berglin brukar kunna få till det.

Ja, kanske jag är lagd lite åt det hållet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon