CITAT (Fenja @ 01-07-2005, 16:29)
Just det du skriver där måste jag få tränga mig på och ställa en fråga om. Vi har ringbarkat ett gammal lind som står för tätt placerad mellan en annan lind och en lönn. Först i år - nästan två år efter att ringbarkningen gjordes - så syns det att kronan på den börjar tunna ur och bära mindre blad. Kommer den att dö helt på rot, vilket vore önskvärt, eller vad händer?
Det är en mycket intressant fråga. Antingen beror den långsamma döden på att linden i fråga hade gott om energi i roten för att försörja trädet två säsonger, eller hade de två lindarna (och lönnen?) rotkontakt med och kunde därför hjälpa varandra.
Jag vet inte om du har hört talas om begreppet "source-sink-konkurrens"? I alla växter pågår konkurrens mellan olika delar av den samt mellan olika växter. Konkurrensen sker på många olika nivåer om olika resurser. Knoppar, blad, grenar, rötter, stammar, växtindivider, allt konkurrerar med vartannat.
Oftast är det så att det blad, den knopp eller den gren som har bäst läge att inhämta nya resurser i form av ljus, vatten och näring också kommer att få den mesta energin från växten/växterna som en enhet. Alternativt kan den växten som är i mest behov av energi också få mest energi för ett tag.
I ditt fall har två lindar och eventuellt en lönn rotkontakt (rotkontakt mellan arter är inte sannolikt men heller inte uteslutet). Säg att du ringbarkar den ena linden. Då kommer den att skrika efter resurser (mest vatten). Eftersom lindarna är bundna till varandra genom rotkontakt sker en viss överföring av vatten (och näring) till den ringbarkade från den friska, vilket gör att den kan klara sig något längre.
Detta exempel är speciellt tydligt i en poppelskog. Där kan enskilda, ringbarkade popplar stå i fem, sex säsonger (kanske mer) innan man märker en viss mattning i trädets livsstyrka. De andra träden kan alltså stödja det skadade trädet så länge resurserna är tillräckliga.