Full version: Rotskott från hägg
rutis
Blev i vintras ägare till en egen liten villa och med stor förväntan tittade jag var som kom upp ur rabatterna och vad för träd det egentligen var som fanns på tomten. Vid ena tomtgränsen står ett stor träd som visade sig vara en hägg. *lycka lycka* de doftar ju så gott. Brevid stod ett par tre buskar som även de visade sig vara häggar... det var ju mindre kul, alltså, det är "långt gångna" rotskott som tidigare ägare inte brytt sig om. Kan man få bort detta med något annat än sprängämne? biggrin.gif Jag antar att alla medel som tar död på "buskarna" även skadar/dödar det stora trädet. Det vill jag absolut ha kvar. Måste jag försona mig med mina "buskar"? Tomten är liten och det är rätt mycket annat man hellre skulle vilja ha än rotskott.
KURT
Vill du ha kvar moderträdet så får du ta bort skotten med en vass spade, skär av den så djupt som möjligt. Och gör det medan de är små.
Big Gardener
Ringbarka de rotskott du inte vill ha kvar. Då torkar de in och man kan därefter avlägsna dem utan att de skjuter alltför många nya rotskott. När växter av samma art har rotkontakt med varandra kan det dock ta lite längre tid innan ringbarkningen får full effekt. Det beror på att träden kan "stödja" varandra med näring.

Om du undrar hur ringbarkning går till finns det många trådar här på forumet som beskriver proceduren väl.
Fenja
CITAT (Big Gardener @ 01-07-2005, 15:29)
När växter av samma art har rotkontakt med varandra kan det dock ta lite längre tid innan ringbarkningen får full effekt. Det beror på att träden kan "stödja" varandra med näring.

Just det du skriver där måste jag få tränga mig på och ställa en fråga om. Vi har ringbarkat ett gammal lind som står för tätt placerad mellan en annan lind och en lönn. Först i år - nästan två år efter att ringbarkningen gjordes - så syns det att kronan på den börjar tunna ur och bära mindre blad. Kommer den att dö helt på rot, vilket vore önskvärt, eller vad händer?
Mvh
Fenja
rutis
CITAT (KURT @ 01-07-2005, 15:27)
Vill du ha kvar moderträdet så får du ta bort skotten med en vass spade, skär av den så djupt som möjligt.  Och gör det medan de är små.

Tyvärr var de ju inte små längre... när de var små ägde någon annan huset... sad.gif

Men ringbarkning låter bra, det gör inget om det tar lite tid. Som tomten ser ut nu halvt uppgrävd efter dränering så kommer det ändå dröja innan den blir fin på riktigt. wacko.gif
Big Gardener
CITAT (Fenja @ 01-07-2005, 16:29)
Just det du skriver där måste jag få tränga mig på och ställa en fråga om. Vi har ringbarkat ett gammal lind som står för tätt placerad mellan en annan lind och en lönn. Först i år - nästan två år efter att ringbarkningen gjordes - så syns det att kronan på den börjar tunna ur och bära mindre blad. Kommer den att dö helt på rot, vilket vore önskvärt, eller vad händer?

Det är en mycket intressant fråga. Antingen beror den långsamma döden på att linden i fråga hade gott om energi i roten för att försörja trädet två säsonger, eller hade de två lindarna (och lönnen?) rotkontakt med och kunde därför hjälpa varandra.

Jag vet inte om du har hört talas om begreppet "source-sink-konkurrens"? I alla växter pågår konkurrens mellan olika delar av den samt mellan olika växter. Konkurrensen sker på många olika nivåer om olika resurser. Knoppar, blad, grenar, rötter, stammar, växtindivider, allt konkurrerar med vartannat.

Oftast är det så att det blad, den knopp eller den gren som har bäst läge att inhämta nya resurser i form av ljus, vatten och näring också kommer att få den mesta energin från växten/växterna som en enhet. Alternativt kan den växten som är i mest behov av energi också få mest energi för ett tag.

I ditt fall har två lindar och eventuellt en lönn rotkontakt (rotkontakt mellan arter är inte sannolikt men heller inte uteslutet). Säg att du ringbarkar den ena linden. Då kommer den att skrika efter resurser (mest vatten). Eftersom lindarna är bundna till varandra genom rotkontakt sker en viss överföring av vatten (och näring) till den ringbarkade från den friska, vilket gör att den kan klara sig något längre.

Detta exempel är speciellt tydligt i en poppelskog. Där kan enskilda, ringbarkade popplar stå i fem, sex säsonger (kanske mer) innan man märker en viss mattning i trädets livsstyrka. De andra träden kan alltså stödja det skadade trädet så länge resurserna är tillräckliga.
Cilla
Att träd rotympar sig är vanligt, men att lind och lönn kunde göra det med varandra visste jag inte. Jag trodde rotympning skedde liksom grenympning, dvs med samma släkten. Lind skickar såvitt jag vet inte heller rotskott, men väl stora mängder stubbskott efter fällning.

I vilket fall som helst så är två-fyra år ingen ovanlig tid för ett äldre träd att dö efter ringbarkning. Träd har en mängd energi lagrad för att klara bladförluster och andra hot. Finns dessutom en annan av samma sort i närheten är ricken/chansen stor att de delar näring, och då tar det ändå längre tid.

Det längsta jag väntat på ett träd att dö efter ringbarkning är 5 år för en ask. En lika stamtjock ask på ett annat ställe i samma zon dog på 2 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon