Thuresson
Hej!
Kanske det finns någon som kan hjälpa mig eller bara komma med lite tips. Har tänkt sätta staket mot grannen (där är nu en tråkig tallhäck) och så skulle jag vilja ha blommor framför staketet (det ska vara ett sånt där staket med pinnar på tvären, som man inte målar). Jag älskar höstflox, så det vill jag självklart ha där. Sen har jag funderat på rudbeckia, astillbe och kanske någon riddarsporre. Nu till problemet: det är 30m långt. Är det för långt? Det ligger i norr och där är sol i stort sett hela dagen, klarar blommorna det? Hur långt ska jag ha mellan varje planta, vill ju inte att det ska bli för tätt.
Tacksam för svar!
mynta
Menar du att staketet ligger mot norr, så att det kommar att bilda södervägg? Isf kommer nog inte astilben gilla det, den blir lätt brun & full om den står för varmt... sad.gif Däremot rudbeckia brukar inte kinka med läge, tvärtom: ju mer sol desto bättre. Hur det nu är med höstfloxen vet jag inte riktigt, mina står i helskugga, vandrande skugga & som solitär, mitt i fullaste sol(men en södervägg smäller ju betydligt högre unsure.gif ) & de trivs utmärkt.

Avstånd??? Hmmm, rudbeckian sprider sig med fart, astilben (om den nu trivs) rätt lagom kvickt & höstfloxen är välan lite mer moderat i tillväxten. Sätt plantorna på avstånd som du tycker är snyggt redan från början & städa, rätta till & korrigera efter hand följande år, så har du en visuellt tillfredställande rabatt redan från start. Delningen slipper man ändå inte ifrån & det är rätt trist att ha en halvdan plantering 2-3 år bara för att man har tagit hänsyn till plantornas fullvuxna storlek från start... wink.gif tongue.gif laugh.gif Handlar det om sådana oömma grönskor, så gör det inte så mkt om man är & pillar i dem "för ofta"... Ifs så kan man förstås använda 1-åringar som utfyllnad under tiden, det är förstås en smaksak... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon