Full version: Typiskt 40/50tal?
rutis
Jag har skaffat en villa i stockholm. Denna villa är av "egnahems"-typ och är byggd 1947. Tomten är en rätt liten tårtbitsformad sak, med rabatter längs kanterna och ett par äppel- och ett körsbärsträd på en gräsmatta mitt i.

Rabatterna är rätt tomma, vilket ger mig stora möjligheter att fylla dem med vad just jag vill ha. Jag vill gärna ha en del "tidstypiska" växter från den tid då huset byggdes. Är det någon som vet vad som var populärt på 40/50-talen i denna typ av område? Eller vart man kan vända sig för att ta reda på detta?
Madeleine1
Ett sådant hus har jag också! smile.gif
Vi hade ett antal befintliga tallar och två enormt stora tujor (stavning?) på vår tomt. Huset är byggt 1946. Men det är tyvärr det enda jag vet.

Jo, alltså, det fanns mer när vi flyttade in, men tallarna och tujorna är det enda vi vet har stått där sen huset byggdes...
Madeleine1
Nu satte du igång min nyfikenhet! biggrin.gif

Hittade en bok som kanske kan vara intressant;
Bevara & sköta en gammal trädgård av Christina Ilminge.
Den kanske kan vara något?

Dela gärna med dig om du hittar intressant information någonstans. smile.gif
rutis
Åh nej! Inte tujor! Jag verkligen avskyr den typen av växter... hmmm, men det kan ju inte vara det enda de hade på den tiden biggrin.gif

Boken låter jätteintressant, ska lägga den i min "önskelista" på Bokus.

(Om man vågar säga sånt på denna webplatsen så har jag sågat ner de gigantiska tujorna som fanns i min trädgård...) unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte det var så vanligt med barrväxter på 40-50talet det var på 60-70 tal de flesta barrväxter kom och de blev väldigt populära vilket man kan se i 70-tals områden.

Tror nog man hade en trädgård som påminnde mer om min mormor och morfars:

Fruktträd, bärbuskar + grönsaksland (andra världskriget hade ju varit så man visste att det var bra att ha lite egen produktion) + lite av de vanligaste kryddorna ex. gräslök

Buskrosor, dagliljor, brandliljor, stjärnflocka, iris, gullklematis, rosenvial, malvor
Hannele
CITAT (Madeleine1 @ 01-07-2005, 17:16)
Ett sådant hus har jag också! smile.gif
Vi hade ett antal befintliga tallar och två enormt stora tujor (stavning?) på vår tomt. Huset är byggt 1946.

Tallar och tujor var nya och spännande på 60- 70-talet.
Hannele
CITAT (rutis @ 01-07-2005, 14:49)
Är det någon som vet vad som var populärt på 40/50-talen i denna typ av område?

Jag skulle kolla på loppis och antikvariat efter trädgårdsböcker från 40- 50-talet.
Underbar idé att återskapa den typ av trädgård.

Låna denna bok på bilblioteket.
wolkenkrabber
våren trädgårt gjordes på 50 tlaet någon gång, o innan vi gjorde om grädmattan hade vi gula dagliljor, några rosor som är härdiga, både dubbla och enkla, hymlesuga, björjspirea och formklippta pilar, innan det fanns det en "berså" av rosentry, gå runt i området och se om du hittar någoträdgård som ser ut att ha bevarats och kolla på stuket i den smile.gif
Sylvia
Jag är en 50-talist och i vår trädgård fanns det mycket buskrosor. Massor med violer (alltså inte penséer!), tigerliljor, brandgula liljor, såpört, pioner. Och så såddes det doftreseda, den gammaldags som verkligen doftade, i kanten av rabatterna.
Förutom dom, fanns det gigantiska potatis- och grönsaklandet som man fick lov att hjälpa till att sköta!
kristerh
Stormhatt vet jag fanns i den tidens trädgårdar.
krister
rutis
Åh, vilka möjligheter jag har nu. Råkar ju ogilla tuja, men älskar rosor och pioner.

Vinbärsbuskar har vi nu 10 st, men jag vill gärna byta ut några av dem mot lite annat. Kanske lite mer hallon och någon mer krusbärsbuske. Sen kan man ju hoppas på att björnbär passar. Fast det är ju faktiskt jag som bestämmer vad som "passar" biggrin.gif

Tack för alla idéer, har mycket att planera i tills det är dags att ta fram stora spaden. Det blir nog inget planterat i år, men vill börja fundera i god tid nu när det är grönt och man ser vad som finns och var det växer saker. Medan snön ligger tjock hinner man ju glömma en del.
Lurvnos
Jag tog omedelbart och registrerade mig, samt hämtade en gammal bok efter en äldre släkting, "Min trädgård" av Gunnar Almqvist, utgiven av Brevskolan, tryckt 1954. Nära nog? Boken är på ca 100 sidor, jag ska försöka spalta upp olika växttyper och -sorter som nämns som rekommendationer.

Nytto:
Äppelträd: James Grive, Singne Tillisch, Oranie, Åkerö, Astrakan, Boiken, Charmalovsky, Cox's orange, Cox's pomona, Filippa, Galloway, Graversteiner, Grågylling, Ingrid marie, Lobo, Melba, Risäter, Stenbock, Sävstaholm
Päronträd: Clapps favorit, Esperens herre, Alexandre Lucas, Experimentalfältets Augustipäron, Conference, Gråpäron.
Plommonträd: Victoria, Reine Claude, Czar, Experimentalfältets sviskon, Allmänt gulplommon
Körsbär: Stora klarbär, skuggmorell, bigarrå gulröd, Bigarrå svart, Frogmore
Svarta vinbär: Boskoop
Röda vinbär: Röda holländska
Krusbär: Bloodhound, Whitesmith
Hallon: Preussen

Köksträdgården:
Bönor;-bryt, -skär, -sprit och bondbönor
Ärter; -Sprit, -märg, socker och brytärter
Kål; Blomkål, vitkål, rosenkål, bladkål(grönkål), rödkål
Sallad: Huvudsallat
Spenat
Morötter, Palsternackor, Rödbetor, Rädisor.
Lök: Scharlottenlök, Syltlök, Gräslök, Purjo
Potatis; Magnum Bonum, Early Puritan, Bintje, King Edvard VII, mandelpotatis
Gurka och Tomater
Dill, persilja

Prydnadsbuskar:
Flockoxbär, Gullrips, forsythia, syren, brudspirea, alpgullregn, luktschersmin, syrenhortensia, rosenmandel, druvfläder, häggmispel, korallkornell, persisk gulros, vresros, snöbollsbuske, snöbärsbuske, kaprifol, vinstock, praktklematis, bergklematis, Klängros, sibirisk lönn

Perenna prydnadsväxter:
Löjtnantshjärta, Fänrikshjärta, Daggfunkia, Tulpan, stockros, rudbeckia, lejongap, Praktvädd, verbena, tagetes, riddarsporre, praktsalvia, ageratum, påsklilja, pingstlilja, snödroppe, vintergäck, krokus, blåstjärna(scilla), pärlhyacint

Som synes, en diger lista. Och ändock ett koncentrat.
Vill ni jag ska kolla mer exakt efter nåt, skriv.
/Lurvnos
Madeleine1
Tjoho! Tjusig lista! Ticke tack! biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
rutis
Oj, tack så hemskt mycket!!! smile.gif

Nu har jag verkligen å fundera på, att få plats med allt det där på mina 400 kvm blink.gif
Ewa L
Tackar också för listan som passar för mitt hus byggt -50.

Stämmer väldigt bra med det som fortfarande finns, framförallt fruktträden.
Madeleine1
Har införskaffat boken av Christina Ilminge. En härlig bok med bra bilder, tips och inspiration. Men för en 40-tals trädgård känns det ändå som att den är lite för "tidig". Mer av slutet 1800-tal början av 1900-talet.
Jag är dock mycket nöjd med köpet mer ur inspirationssynvinkel! smile.gif
Åsa Bi
Jag läste någonstans att det ska komma en bok till hösten som handlar om villaträdgårdens historia. Där borde det finnas mycket information om 1900-talsträdgårdar! Ser själv fram emot den eftersom jag också har en 40-talsträdgård!
Kajsa
Här får du några förslag på rosor
Morsdag kom 1950, Alain 1948 hade vi hemma på 50-talet.
Lichterloh 1955, Poulse`s Pearl 1948, Oueen Elizabeth 1954
Klätterrosorna
Flammentanz kom 1955, Leverkusen den gula 1954
Buskrosor
Elmshorn 1951, Golden Wings 1956
Sparrieshoop 1952, Alchymist 1956

Rumba kom 1958 en Floribunda
den har kommit igen nu, underbar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon