Maggan H
Mina frösådda surfinior ser ut så här.

En salig blandning, och inte speciellt hängande heller! Detta är vit surfinia.

Men den rosa blev riktigt vacker, eller hur:

Hade jag sått den som blå, undrar vilken färg den då blivit?

Har ni erfarenhet av andra sorter som bär sig åt så här, skriv ner dom så man kan lägga dem på minnet. Ibland vill man ha vissa färger på vissa ställen, om än en överraskning kan vara rolig den med. biggrin.gif
kerstin z5-6
Fina! generellt vad gäller perenner är att många av den rena arten -blir likadana -eller nästan som moderplantan -Viis skillnad i färg och höjd kan förekomma ..alltid vid frösådder
Dzad
Kan man ta frön och så av stjärnrudbeckia, buskflox och blå binka? Kallstratifiering?
kerstin z5-6
ja man kan så alla dem du nämner varav i alla fall astratian behöver en köldperiod
Anne-li
Hej Margareta!

Jag har flera år sått petunior, häng + vanlig, ca 100 plantor/år och det har endast varit enstaka som kommit i annan färg än vad fröpåsen utlovat. Samma gäller tagetes, lobelia och pelargon.

Jag har gjort så att jag alltid har krukor "vid sidan om" så att säga. Håller med dig om att det finns platser där man vill ha en speciell färg, t e x min balkong med tio lådor, satt förra året där 30 röda petunior varav en blev lila, och 20 blå hänglobelia där en blev vit. Eftersom jag hade plantor på "reserv" så var det bara att byta dessa och sätta de andra någon annanstand där de passade bättre.

Tycker dina krukor är jättefina!! biggrin.gif

Bilder från förra året finns i mitt album, blommar inte riktig här hos mig ännu så bilder från i år får vänta någon vecka eller så.

Ha det så bra!!

Hälsningar
Anneli....
Maggan H
Jag borde tillägga att jag eg menade egenplockade frö som det här är frågan om. Men alla tips tas tacksamt emot!
Anne-li
Ja, det borde jag ju fattat... läste väl inte frågan så noga.... Men det jag vet är att F1 hybridernas frön går tillbaka till någon av föräldrarnas egenskaper.... så det kan ju bli lite vad som helst - men det visste du nog redan rolleyes.gif

Har inte plockat så mycket frö men de som jag tagit frö från och som givit bra plantor är Indiankrasse och Tagetes Yellow Boy.

biggrin.gif Anneli....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon