|
zaaritha
01-07-2005, 19:25
Fick ett mail från solis att hon "åkt ur --igen"? Varför? Hon ställer en hel del udda frågor, men det gör ju jag--också!! Men--vad var det nu, som gjorde att hon blev avstängd?
Tror för att hon bad någon fara åt helvete, det får man inte...
zaaritha
01-07-2005, 19:31
Varför inte? Det gör man ju -faktiskt--ibland! OM, man nu inte är djupt religiös!!
gammelnalle
01-07-2005, 20:03
Hej Esbjörn!! Jag vet inte varför, men om man läser vad vi skrivit under på (vissa mer än en gång) så måste man förstå att det finns gränser.. CITAT Odla.nu tar inget ansvar för innehållet i de inlägg som skrivs i forumet, varje användare ansvarar för innehållet i sina egna inlägg. Vi tar inget ansvar eller ger några garantier för riktigheten eller användbarheten i de inlägg som skrivs. De enskilda inläggen uttrycker skribentens åsikter vilket inte nödvändigtvis är detsamma som Odla.nu:s. Varje användare som upplever ett inlägg som stötande uppmanas att omedelbart kontakta Odla.nu via e-post. Vi har möjlighet att radera stötande inlägg, och kommer, om det visar sig vara nödvändigt att göra detta så fort som möjligt efter att det har kommit till vår kännedom. Som användare av forumet godkänner du villkoren och kommer ej att publicera material som du vet är falskt, ärekränkande, smädligt, ofredande, oriktigt, vulgärt, sexuellt, oanständigt, hädiskt, hotfullt eller som på något annat sätt inkräktar på någons privatliv eller strider mot svensk lag. Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu. och det är väl upp till var och en att "tolka" innebörden... SYND att någon blir utesluten..men det finns som sagt regler... Hon kommer säkert tillbaka i ny "tappning" och förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa (oavsett om det är rätt eller fel..) Jag vet inte hur en avstängning går till, men jag HOPPAS att moderatorn talar om VARFÖR avstängningen sker. Men detta är bara mina 25öre till tankar... (förutom senaste språkbruket med svordomar, har jag inget emot lite udda frågeställningar eller lite omrörning av grytan) b
"Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu."
Då är det många som borde bli avstängda här - hur många publicerar inte foton som man inte själv har tagit? Man kopierar från nätet. Jag har påpekat detta tidigare men visste inte att det dessutom var uttryckligen påpekat av odla.nu.
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:06) "Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu."
Då är det många som borde bli avstängda här - hur många publicerar inte foton som man inte själv har tagit? Man kopierar från nätet. Jag har påpekat detta tidigare men visste inte att det dessutom var uttryckligen påpekat av odla.nu. Men visst går det väl bra att man lägger in länkar till nån bild eller text?
Nu blir jag hur osäker som helst.
Men länka får man. Hur ska man annars kunna visa någon annan vad man hittat.
Ciczi
CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:07) CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:06) "Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu."
Då är det många som borde bli avstängda här - hur många publicerar inte foton som man inte själv har tagit? Man kopierar från nätet. Jag har påpekat detta tidigare men visste inte att det dessutom var uttryckligen påpekat av odla.nu. Men visst går det väl bra att man lägger in länkar till nån bild eller text?  Ska du följa reglerna strikt ska du egentligen först fråga om lov men det tycker t.o.m. jag är att hårddra det. Om man länkar visar man ju tydligt att det inte är man själv som har skrivit och/eller fotograferat det man länkar till. Länkar gör jag själv också men publicerar aldrig en bild som jag inte själv tagit.
Vi sitter säker och är hur olagliga som helst hela bunten.
Kan nämna att vi på mitt jobb (jobbar inom juridik) skriver många varningsbrev till personer/företag som missbrukar detta - ibland medvetet och ibland omedvetet.
Hannele
01-07-2005, 20:12
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:10) Länkar gör jag själv också men publicerar aldrig en bild som jag inte själv tagit. Självklart, på alla forum. Överallt på internet.
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:10) CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:07) CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:06) "Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu."
Då är det många som borde bli avstängda här - hur många publicerar inte foton som man inte själv har tagit? Man kopierar från nätet. Jag har påpekat detta tidigare men visste inte att det dessutom var uttryckligen påpekat av odla.nu. Men visst går det väl bra att man lägger in länkar till nån bild eller text?  Ska du följa reglerna strikt ska du egentligen först fråga om lov men det tycker t.o.m. jag är att hårddra det. Om man länkar visar man ju tydligt att det inte är man själv som har skrivit och/eller fotograferat det man länkar till. Länkar gör jag själv också men publicerar aldrig en bild som jag inte själv tagit. Under alla år jag suttit på olika forum och länkat så har jag aldrig ens tänkt tanken på att det skulle kunna va´en olaglig handling
CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:10) Vi sitter säker och är hur olagliga som helst hela bunten.  Ja, det gör vi säkert. Det händer inte så mycket. Men just med foton så är det väl lite moral med i bilden också. När det gäller varningsbreven som vi skriver på mitt jobb så handlar det ofta om företag/personer som lägger in andras bilder på sin hemsida.
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:06) "Du kommer ej hellre att publicera material som är skyddat av copyright om denna inte ägs av dig själv eller Odla.nu."
Då är det många som borde bli avstängda här - hur många publicerar inte foton som man inte själv har tagit? Man kopierar från nätet. Jag har påpekat detta tidigare men visste inte att det dessutom var uttryckligen påpekat av odla.nu. Det är ganska vanligt att folk tror att copyrightbestämmelser inte gäller på nätet och att allt som finns på nätet är allas egendom. Jag har vänner som lägger ner stor energi och mycket tid på att fotografera och som varit tvungna att ta bort de stora bilderna från sin hemsida därför att folk helt enkelt stjäl dem. En annan vän har hittat sina blombilder på auktionssidor på nätet när andra personer sålt sina sticklingar. Hon har löst det genom att lägga in en "vattenstämpel" med sin hemsidesadress centralt i alla attraktiva bilder.
Om man ska vara noggrann: Det är ganska stor skillnad på att länka och att direktlänka bilder... om du länkar kommer man ju till ursprungssidan där man ser bilden - vilket är ok utan att fråga. Om du direktlänkar dyker bilden upp i inlägget och ingen ser varifrån den kommer (om man inte högerklickar då) och dessutom stjäl det bandbredd från sidan den ligger på. Länka (textlänk i inlägget) = ok, direktlänka (bild visas i inlägg) = fråga + ha med ursprung (om det inte är ens egna album, hemsida eller likanande - och ens egen bild)...
CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:12) Under alla år jag suttit på olika forum och länkat så har jag aldrig ens tänkt tanken på att det skulle kunna va´en olaglig handling  :( Nä, som sagt, att länka behöver man nog inte dra sig för. Men att lägga ut någon annans foto här strider ju enligt lagen och Odla har ju påpekat att man inte får publicera material som andra har copyright till.
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 21:15) CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:12) Under alla år jag suttit på olika forum och länkat så har jag aldrig ens tänkt tanken på att det skulle kunna va´en olaglig handling  Nä, som sagt, att länka behöver man nog inte dra sig för. Men att lägga ut någon annans foto här strider ju enligt lagen och Odla har ju påpekat att man inte får publicera material som andra har copyright till. Jag tror inte att jag nån endaste gång lagt ut en bild direkt, jag tycker att det tar så massa onödig plats i trådarna om alla ska ha bilder. Med det så har jag absolut inte sagt att ni andra inte ska ha era bilder ute, det är skönt med en liten färgklick. Det kan va´en kvarleva från det att man hade trögmodem som man hatade alla bilder  Jag uppskattar verkligen alla era natur och djurbilder, är väl lite avis förståss då jag inte själv haft råd med nån kamera än, men den ligger högt på önskelistan nu kan jag lova.
CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:21) Jag tror inte att jag nån endaste gång lagt ut en bild direkt, jag tycker att det tar så massa onödig plats i trådarna om alla ska ha bilder. Med det så har jag absolut inte sagt att ni andra inte ska ha era bilder ute, det är skönt med en liten färgklick. Det kan va´en kvarleva från det att man hade trögmodem som man hatade alla bilder  Jag uppskattar verkligen alla era natur och djurbilder, är väl lite avis förståss då jag inte själv haft råd med nån kamera än, men den ligger högt på önskelistan nu kan jag lova.  Och när du har din kamera och har tagit massor av fina bilder och lagt i ditt odla album så kan du med gott samvete direktlänka till dem så vi alla kan se dem  Eller "text-länka" om du föredrar det
CITAT (jendah @ 01-07-2005, 21:25) CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:21) Jag tror inte att jag nån endaste gång lagt ut en bild direkt, jag tycker att det tar så massa onödig plats i trådarna om alla ska ha bilder. Med det så har jag absolut inte sagt att ni andra inte ska ha era bilder ute, det är skönt med en liten färgklick. Det kan va´en kvarleva från det att man hade trögmodem som man hatade alla bilder  Jag uppskattar verkligen alla era natur och djurbilder, är väl lite avis förståss då jag inte själv haft råd med nån kamera än, men den ligger högt på önskelistan nu kan jag lova.  Och när du har din kamera och har tagit massor av fina bilder och lagt i ditt odla album så kan du med gott samvete direktlänka till dem så vi alla kan se dem  Eller "text-länka" om du föredrar det  Det kan du ge dig på att jag ska göra, ni kommer fullständigt bli bombarderade av alla insekter och blomster.
CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:28) Det kan du ge dig på att jag ska göra, ni kommer fullständigt bli bombarderade av alla insekter och blomster.  Det ser jag fram emot! Jag älskar foton!
CITAT (zaaritha @ 01-07-2005, 20:25) Fick ett mail från solis att hon "åkt ur --igen"? Varför? Hon ställer en hel del udda frågor, men det gör ju jag--också!! Men--vad var det nu, som gjorde att hon blev avstängd? har ofta varit inne på forumet och läst inläggen i alla grupper bla om djur och natur. 17-10-2003 blev jag medlem. nu tänker jag aldrig besöka detta forum igen. har inte varit inloggad så ofta med inlägg men läst ett par gånger i veckan. tycker att detta spårat ut totalt och tycker att admin skulle gjort något innan svordomarna från vissa inlägg blev för mycket. ska man träffas över internet så ska man också kunna tåla att människor säger ifrån om man lägger in lustiga inlägg och då kunna ta till sig och förstå. alla kan väl inte vara intresserade av en stulen sol etc..... samtidigt ska man ju respektera varandra men ibland går det för långt, jag förstår fullständigt folk på detta forum som säger ifrån (och får ovett för det). mvh inger
Jag brukar copyrightlagen så att jag aldrig publicerar eller använder en bild jag inte själv tagit på min hemsida, eller gör en bild i vilken en bild jag inte äger finns med. Laddar inte heller hem musik. Men när jag lägger in/länkar till andras foton på forum är jag inte alls lika strikt, frågar inte om lov - det känns som om forumets innehåll är mer "förgängligt" eller vad ska man säga.
CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:28) Det kan du ge dig på att jag ska göra, ni kommer fullständigt bli bombarderade av alla insekter och blomster.  Låter trevligt I alla fall för oss med snabb uppkoppling
CITAT (jendah @ 01-07-2005, 21:39) CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:28) Det kan du ge dig på att jag ska göra, ni kommer fullständigt bli bombarderade av alla insekter och blomster.  Låter trevligt I alla fall för oss med snabb uppkoppling  Nja, jag kan nog tänka lite på dom med modem också, jag länkar till mina bilder när den dan kommer.
CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 21:47) Nja, jag kan nog tänka lite på dom med modem också, jag länkar till mina bilder när den dan kommer.  Precis lika bra det med
zaaritha
01-07-2005, 20:55
Vart tog grundtråden vägen??
CITAT (zaaritha @ 01-07-2005, 21:55) Vart tog grundtråden vägen?? Men Zaaritha, den var inget kul juh  Det är inte kul för Solis att det slutade så här, och inget kul för oss andra heller. Det finns dom som inte tycker att det är kul med grundtråden för att dom är less på att höra om Solis, och det finns dom som tycker synd om kvinnan och inte tycker att den är kul av den orsaken. Gjort är gjort, hon kommer snart tillbaka, det är jag rätt övertygad om.
rabalder
01-07-2005, 21:04
Jag har inte läst Solis inlägg. Bara all klagan att hon känner sig förföljd, och att ingen tycker om henne... Jag tror att det bästa är att hon tar kontakt med vårdcentralen, och får någon att prata med. Har man problem med att vara kvar på dessa sidor, går det inte att lösa här!!
zaaritha
01-07-2005, 21:06
OK. I give up! Nix--enligt henne själv--har hon lagt av--nu!
Anki på Öland
01-07-2005, 21:09
CITAT (Ina @ 01-07-2005, 21:14) En annan vän har hittat sina blombilder på auktionssidor på nätet när andra personer sålt sina sticklingar. Jag har också hittat mina pelargonbilder från min hemsida på Tradera. I och för sig smickrande, men nääää, jag mailade Tradera som såg till att dom togs bort. Anki
Hur funkar det när man blir avstängd? Blir IP-numret spärrat hos odla.? Annars är det ju bara att registrera sig igen och fortsätta i samma anda under ny signatur. Fast om IP-numret spärras så ställer det förstås till problem om man är fler i familjen som är registrerade på odla - som jag och min man t.ex. Fast ingen av oss brukar vara oförskämda vare sig på nätet eller privat, förstås.
Anki på Öland
01-07-2005, 21:12
CITAT (zaaritha @ 01-07-2005, 22:06) OK. I give up! Nix--enligt henne själv--har hon lagt av--nu! Hon kommer säkert igen, om inte här, så på något annat forum. När hon kom till odla, kom hon väl från något annat forum där hom också orsakat rabalder. Anki
Hannele
01-07-2005, 21:13
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 22:10) Hur funkar det när man blir avstängd? Blir IP-numret spärrat hos odla.? Annars är det ju bara att registrera sig igen och fortsätta i samma anda under ny signatur Det gjorde solis, detta är andra gången för henne.
Ursäkta Zaaritha, det var inte meningen att ändra ämne - men jag måste hålla med Reserv - den var inte rolig... Nästan så det känndes bra att en tråd gick från att handla om Solis till att handla om annat - för det har varit alldeles för mycklet tvärt om, alldeles för länge... roliga trådar blir grältrådar, som till stor del handlar om... Solis... Och jag har inget emot frågorna Solis och hennes frågor... men det blir ju så enormt mycket Solis överallt... och hela tiden... Tyvärr verkar Solis locka det värsta ur många människor.... och det är ju inte roligt för någon - allra minst henne själv. Kanske skulle det vara bra för henne att följa rådet hon fått av flera här - starta en blog, hon kan ju länka till den härifrån så alla som vill kan läsa den, och delta mera lagom här på odla?
Bara en tanke i ämnet...
zaaritha
01-07-2005, 21:14
Ja, hon är lite "egen".
Hannele
01-07-2005, 21:17
CITAT (zaaritha @ 01-07-2005, 22:14) Ja, hon är lite "egen". Det är vi alla. Hittade en bra länk till Solis.
CITAT (Hannele @ 01-07-2005, 22:17) CITAT (zaaritha @ 01-07-2005, 22:14) Ja, hon är lite "egen". Det är vi alla. Hittade en bra länk till Solis. Ursäkta, men exakt vad letar man efter när man hittar sånt där?
CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 22:19) Ursäkta, men exakt vad letar man efter när man hittar sånt där?  Fyller i ett av Solis inlägg i sökrutan på Google kanske?  (obs. inte elakt menat... men svårt att låta bli)
CITAT (rabalder @ 01-07-2005, 22:04) Jag har inte läst Solis inlägg. Bara all klagan att hon känner sig förföljd, och att ingen tycker om henne... Jag tror att det bästa är att hon tar kontakt med vårdcentralen, och får någon att prata med. Har man problem med att vara kvar på dessa sidor, går det inte att lösa här!! bra svar, fast det har jag inte vågat säga själv mvh inger
CITAT (rabalder @ 01-07-2005, 22:04) Jag har inte läst Solis inlägg. Bara all klagan att hon känner sig förföljd, och att ingen tycker om henne... Jag tror att det bästa är att hon tar kontakt med vårdcentralen, och får någon att prata med. Har man problem med att vara kvar på dessa sidor, går det inte att lösa här!! För kännedom: Det handlar inte om att hon behöver kontakt med vårdcentralen!  Ja tänka sig, En liten kvinna i sina femtio- sextio (tror jag hon är) som fött och uppfostrat barn och djur, kan ställa till en sådan oreda på ett forum med små enkla ord om stortår, kärlek, och fjärtar!!! TÄnk sig att sådana ord näst intill har delat odlas deltagare i två (eller flera) grupper , för och emot, och näst intill startat ett - nåja, om inte krig så åtminstone - osämja. Jag har läst många många av hennes inlägg och aldrig funnit en knutta illvilja eller elakhet i dem... och därför måste jag fråga... HUR ÄR DET SOM HÄNT MÖJLIGT??? HUr kan hon reta så många???? V ad ligger bakom??? - FÖr vi vet ju fortfarande att vi inte måste läsa alla inlägg och verkligen inte kommentera alla inlägg.....
birgitek
03-07-2005, 21:03
Jag förstår att man inte får använda svordomar här, men just nu känns det faktiskt befogat. Istället så vill jag tala om att jag trycker att somliga av er här är fruktansvärt OTÄCKA OCH SKRÄMMANDE MÄNNISKOR, hur i all världen kan ni behandla en lite pladdrig men aldrig elak människa på det sätt ni gör. Solis har precis samma rätt som alla andra att uttrycka sina tankar. Kan inte säga att jag tycker hennes inlägg är särskilt intressanta, men å andra sidan finns det många inlägg från oss andra som är betydligt mindre intelligenta. Tyvärr kan jag inte skriva vad jag känner för somliga av er just nu, då blir jag väl avstängd. Vart är vi på väg när bara korrekta åsikter enl. somligas sätt att se är godkända. Är det så att man blir avstängd för att man är lite udda, då är det nog dags att lägga ner hela Odlas forum. ' Birgit Ek
mamamaggan
03-07-2005, 21:36
CITAT (birgitek @ 03-07-2005, 22:03) Jag förstår att man inte får använda svordomar här, men just nu känns det faktiskt befogat. Istället så vill jag tala om att jag trycker att somliga av er här är fruktansvärt OTÄCKA OCH SKRÄMMANDE MÄNNISKOR, hur i all världen kan ni behandla en lite pladdrig men aldrig elak människa på det sätt ni gör. Solis har precis samma rätt som alla andra att uttrycka sina tankar. Kan inte säga att jag tycker hennes inlägg är särskilt intressanta, men å andra sidan finns det många inlägg från oss andra som är betydligt mindre intelligenta. Tyvärr kan jag inte skriva vad jag känner för somliga av er just nu, då blir jag väl avstängd. Vart är vi på väg när bara korrekta åsikter enl. somligas sätt att se är godkända. Är det så att man blir avstängd för att man är lite udda, då är det nog dags att lägga ner hela Odlas forum. ' Birgit Ek Håller med Birgit! Hur kan ni tycka illa om en frisk fläkt i en annars så grå, grå värld? Vad är ni rädda för? För det är väl det ni är innerst inne eller hur? Varför måste man klaga på en annan människas beteende så länge han/hon inte är direkt elak eller utsätter någon annan för " psykisk misshandel"? Det är bara att låta bli att läsa Solis/Groowymamas inlägg. Jag tycker att det måste vara något fel på er som klagar och det står jag för!
andersen
03-07-2005, 21:46
CITAT (birgitek @ 03-07-2005, 22:03) Jag förstår att man inte får använda svordomar här, men just nu känns det faktiskt befogat. Istället så vill jag tala om att jag trycker att somliga av er här är fruktansvärt OTÄCKA OCH SKRÄMMANDE MÄNNISKOR, hur i all världen kan ni behandla en lite pladdrig men aldrig elak människa på det sätt ni gör. Solis har precis samma rätt som alla andra att uttrycka sina tankar. Kan inte säga att jag tycker hennes inlägg är särskilt intressanta, men å andra sidan finns det många inlägg från oss andra som är betydligt mindre intelligenta. Tyvärr kan jag inte skriva vad jag känner för somliga av er just nu, då blir jag väl avstängd. Vart är vi på väg när bara korrekta åsikter enl. somligas sätt att se är godkända. Är det så att man blir avstängd för att man är lite udda, då är det nog dags att lägga ner hela Odlas forum. ' Birgit Ek Bra Birgit. det är ett inlägg som du träffar helt rätt med, annars så brukar inte jag tycka som dej men i det här inlägget i från dej så kan jag inte annat en säja att det är bra och modigt av dej. mvh andersen
Hurraa för Mamamaggan, Andersen och Birgitek... jag håller med er... och av er... ifrågan.  (säkerligen utöver frågan ock)
 Kan bara hålla med Andersen, brukar inte heller tycka som dig birgitek, men ********bra skrivet********!
CITAT (Ti bee @ 03-07-2005, 23:28)  Kan bara hålla med Andersen, brukar inte heller tycka som dig birgitek, men ********bra skrivet********!  Så gott att se att gamla "fördomar" raseras!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|