Full version: Är det smultron...?
mawasp
Jag undrar över ett av alla tusen ogräs jag har.. Har alltid trott det var vilda smultron men nu börjar jag bli tveksam:huh: Är det ogräs? Bladen ser ut som smultronblad. Växten revar sig men det blir aldrig blommor eller bär! Vad är det? Finns i hela gräsmattan. Har också något som liknar hallonplantor lite överallt, är det också ogräs?
Hoppas på svar innan jag börjar dela med mej.... laugh.gif
Reserv
Välkommen hit, det är nästan så jag undrar om det är du som är min sambo blink.gif min gräsmatta ser nämligen likadan ut tongue.gif Men jag har verkligen massa hallonplant som poppar upp lite här och var, det är bara att dra upp dom. Smultronen har rymt sin kos och återfinns nu mest överallt i hela trädgården, fast jag har både med och utan blommor och bär unsure.gif Men är det revor och ser ut som smultron så är det nog det
wub.gif
krukan
Vissa smultronplantor sätter aldrig frukt, de kan vara hybrider mellan backsmultron och vanligt smultron. Hybriden bildar bestånd genom utlöpare, men får aldrig frukt.

Även förvildade parksmultron kan bilda bestånd som aldrig får frukt, men då beror det på att det bara är ena könet som finns i närheten.

Spontant tänkte jag också att det kan vara revsmörblomma du förväxlat med smultron. De revar sig på precis samma vis, sprider sig snabbt och får inga smultron ( tongue.gif )
Reserv
CITAT (krukan @ 02-07-2005, 19:55)
Vissa smultronplantor sätter aldrig frukt, de kan vara hybrider mellan backsmultron och vanligt smultron. Hybriden bildar bestånd genom utlöpare, men får aldrig frukt.

Även förvildade parksmultron kan bilda bestånd som aldrig får frukt, men då beror det på att det bara är ena könet som finns i närheten.

Spontant tänkte jag också att det kan vara revsmörblomma du förväxlat med smultron. De revar sig på precis samma vis, sprider sig snabbt och får inga smultron ( tongue.gif )

Men å andra sidan så fick den juh heller inga blommor wink.gif har hitintills aldrig sett en revsmörblomma som haft utebliven blommning. huh.gif
zaaritha
Blodört??
Madeleine1
CITAT (Reserv @ 02-07-2005, 21:55)
Men å andra sidan så fick den juh heller inga blommor wink.gif  har hitintills aldrig sett en revsmörblomma som haft utebliven blommning. huh.gif

Min revsmörblomma blommar aldrig i gräsmattan. Beror oantagligen på att jag klipper ner blommorna med gräsklipparen. blink.gif
Reserv
CITAT (Madeleine1 @ 02-07-2005, 22:16)
CITAT (Reserv @ 02-07-2005, 21:55)

Men å andra sidan så fick den juh heller inga blommor wink.gif  har hitintills aldrig sett en revsmörblomma som haft utebliven blommning. huh.gif

Min revsmörblomma blommar aldrig i gräsmattan. Beror oantagligen på att jag klipper ner blommorna med gräsklipparen. blink.gif

Aha, okey då, smultronen har lite ludna bladskaft, och revorna kan kännas lite sträva. rolleyes.gif
zaaritha
Blodört??= fingerört??!!
Reserv
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 22:36)
Blodört??= fingerört??!!

Jag ser tyvär ingen likhet mellan Blodörten och mina smultron, du kanske har en annan sorts smultron än mig, Zaaritha? unsure.gif
zaaritha
Har tyvärr inte några smultron i vår vildvuxna trädgård!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon