Full version: Gamla frön
Reserv
Hur gamla kan frön bli innan det är dags att kasta dom? jag har liksom hittat min gömma som jag hade för två år sen ohmy.gif jag tyckte väl att det saknades nåt när jag skulle så förra året. tongue.gif det är Ridarsporre, Studentnejlika, Blågull och Gullvivor. Om det inte är kört med dom, är det för sent att så dom nu? herre jösses va´frågor det vart nu då. sad.gif
kerstin z5-6
och här är några svar -Det bästa sättet att kolla dett är att så -i vått papper ,några få frö av varje -gärna lite tjockare typ pappersseviett eller våtstarkt papper -en sort blir ett litet papperspaket- lägg den i rumstemp o kolla ofta -gror de fröna -vet du att dina portioner av frö är grobara
Går bra med alla utum Gullvivorna vill du kolla dessa måste du så o lägga det paketet i kylen -
Eller
Så ute i kallbänk o håll tummen tongue.gif
rosita
Fröer brukar man kunna spara 4-5 år, så det går nog att använda dem. Står det inte bäst före-datum på påsen? Jag vet inte om det är för sent att så dem nu, fast det borde gå även om det blir senare blomning förstås.
kerstin z5-6
Eftersom de alla är perenner kan du inte räkna med blom i år -däremot bör flera av dem fortfarande vara grobara
Reserv
Tack så hjärtans mycket för dom snabba svaren, då är det bara att sätta igång och så i morgon då, nu när det äntligen går att va´ute. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon