Full version: Blomkål
miall
Jag undrar hur svårt det är att lyckas med blomkål? Sonen älskar det och vill gärna att vi odlar det själva. Kommer det lätt kållarver? De måste plockas, va? Vad gör man av dem när man plockat dem, kan man lägga dem levande i buskaget eller komposten, eller måste de elimineras...? Andra tips på odling av blomkål?

Tacksam för alla tips

Hälsningar
Mia
JOLE
Ett bra sätt att helt slippa kålfjärilens larver och annat oknytt är att odla mycket tidig blomkål. Man ska helst så i februari och sedan skola ut varmbänk eller i växthus. När plantorna blivit lite störe och platsen i växthuset behövs till annat, flyttar man ut dem på friland. I bästa fall har man skördeklara blomkålshuvuden innan midsommar. Även om det tar lite längre tid blir dom klara innan ohyran blir aktiv och besvärlig.
Lite krångligt, men det är inte utan besvär att odla i kålburar heller.
Ann-Christin Lindberg zon II
Hej!

Jag lyckades jättebra med blomkålen i somras. Jag hade den under fiberduk, det är nästan det enda att göra, hade kålrötter ute på friland, och de blev helt sönderätna av kålfjärilslarver! Färsk blomkål är verkligen en delikatess!
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även odla blomkålen under tättslutande fiberduk då kommer inga insekter åt att lägga ägg + man kan gå och inspektera bladen och krossa alla äggsamlingar man ser.

Kläcks larverna bör man mosa dem så snabbt som möjligt gärna när de är pyttesmå, hinner de bli stora, brukar de även hinna äta en hel del. Stora larver kan klippas itu med sax ifall man vill ta död på dem snabbt. Kållarverna bör man nog ta död på.

Här kan du läsa om blomkålsodling:
http://www.odla.nu/vegt/blomkal.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon