Varför trillar gurkämnena av? Först blir de gula och sedan trillar de av. Är det brist på näring? Bladen är lite gula också på en del av plantorna. Annars växer de på höjden, blommar och allt verkar bra tills den lilla babygurkan blir gul. Har fått en gurka på vardera två av fem plantor.
Susanna
01-07-2005, 20:29
Kan det vara dålig pollinering?
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2005, 20:31
Kanske dålig pollinering eller något av detta:
Urdrag ur en artikel om gurkodling på växteko
"Skrumpsjuka, dvs. fruktämnena stannar i utvecklingen och skrumpnar, kan orsakas av diverse ogynnsamma tillväxtförhållanden, t.ex. för mycket vatten, för stark gödsling, kall jord, låg nattemperatur, mörkt väder, för hög temperatur vid för hög fuktighet, för stark beskärning och, inte minst, att man pressat plantorna för hårt, d.v.s. låtit för många fruktämnen gå fram. Sådana ogynnsamma förhållanden kan också ge upphov till kastning av frukterna."
susan.e
01-07-2005, 20:36
Så gurka kan få för mycket vatten? Har fått för mig att gurka vill ha MASSOR med vatten, kanske för att de ju består av så mycket vatten själva?? Viktigt med dränering då antar jag..
Okej, det finns ju många anledningar. Låg nattemperatur kan jag inte göra mycket åt. För mycket vatten kanske, jag trodde också att gurka skulle ha massor med vatten.... Stark gödsling; jag planterade dem i påskoskit blandat med kravmärkt naturgödslad jord, kan det ha varit för starkt?
Vadå dålig pollinering? Slanggurkan är väl honlig, d v s behöver inga insekter för att ge frukt?
Åsa, mälardalen zon 2
01-07-2005, 21:22
Alla slangurkor ger inte frukt utan befruktning (det är bara de partenocarpa sorterna som kan göra det) vilken sort är det du har?
Cucumis sativus står det på påsen. De två plantorna som gett var sin gurka är köpta, så vad det är för sort vet jag inte.
Om jag vattnar med guldvatten, hur ofta ska de ha gödning?
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2005, 08:41
Cucumis sativus står det på alla gurkfröpåsar det är det vetenskapliga namnet på gurka, det brukar även stå ett sortnamn på påsen. Men har du både han och honblommor så kan du hjälpa till med pollineringen.
Ifall det är någon som undrar kommer här en kort förklaring av de 3 typer slangurka som finns:
Monoecious- vanlig gurka, har både han och honblommor, kräver pollinering, många gamla gurksorter är av denna typ.
Gynoecious- 100% feminin (står det på fröpåsarna), man har förädlat gurkan så den nästan sätter enbart honblommor MEN växten kräver fortfarande polinering för att det ska bli frukt så i fröpåsarna brukar man lägga ner några frön även till en sort som sätter en hel del hanblommor som kan funka som pollinerare. (Alltså bör man så hela påsen och plantera alla plantorna för att man ska vara säker på att få med pollineraren, en orsak till att jag inte köper denna typ jag har inte plats för mer än 1-2 gurkplantor)
Parthenocarp- kraftigt förädlad typ av gurka som yrkesodlarna använder den sätter frukt utan befruktning, sorterna kräver ofta varmväxthus, gurkorna är helt kärnlösa.
De växter som är i tillväxt gödslar jag 1-2ggr i veckan, ser de klenare ut helt plötsligt och verkar växa dåligt trots att vädret varit bra så brukar jag öka lite på gödningen.
Jaha, man är ju tydligen helt grön (!) vad det gäller sorter och namn i alla fall. På fröpåsen står det "Chinese Slangen", säger det dig någonting Åsa?
På fröpåsen med Västeråsgurka står det Cubana F 1 parthenocarp, så den sätter frukt utan befruktning. Nu har jag lärt mig att läsa ordentligt på påsen! Hoppas nu bara att det inte är en Gynoecious, för då är det kört!
Det står inget om det på påsen och det är Bröderna Nelsons frö.
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2005, 16:22
Den här texten hittade jag när jag sökte på Chinese slangen
"(CET03) CHINESE SLANGEN (58 days) Heirloom Also known as "Delle Cine" or Long China this is our finest Restaurant and Market quality non-hybrid Asian Cucumber! Very Mid-Early variety that is white spined and a beautiful light green. Choice for the grower looking for quality! Very crisp texture and mild flavor make it a winner for both home and market."
Här är sidan jag hittade texten på:
http://www.felcopruners.net/Asian%20Vegetables.0.htmlMed tanke på att det är en gammal sort och ingen hybrid så borde detta vara en Monoiceus-sort så det ska kunna bli både hon och hanblommor på denna sort + de måste pollineras så finns det inga insekter får man hjälpa till själv med den saken.
Hej "rosita".
Lungn det brukar vara så i början på sesongen de första gurkämnena ramlar av, käns inte roligt men det har alltid ordnat sig så vida inte plantan drabbats av ohyra.
När det väl har börjat så skörda annars händer samma sak nya gurkämnen ramlar av.
JÅJ
gröna tummen
14-07-2005, 12:13
Hej å hå.......pust, varmt är det och mest jobbigt för gurkplantorna.
Skulle med all säkerhet säga att du har för varmt i ditt växthus, skugga och duscha på vatten och låt aldrig jorden helt torka ut.
Jag har läst någonstans att tomatplantor slutar att växa vid +28C, och det kan säkerligen gälla för en massa andra växter också.
I år är det så himla humlans varmt att min ventilation i växthuset inte räcker till så jag plockade helt enkelt ur ett gavelfönster för att få mer"drag".
Skuggar med väv på väggarna o krita+filmjölk+vatten på taket.
Hoppas att du får ordning på dina "gurkisar".
Hälsar Gröna tummen !
Nu har jag fått rätsida på gurkorna!

Värmen kom, även på natten, guldvattnet hjälpte också!
Tack Åsa och ni andra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.