Nimbus
Hej

Vi ska köpa ett hus!!! Vi tänker hägna in hela tomten för att hålla djuren( katter och kaniner mm) inne i trädgården.
Längs en hel långsida (tomten är rektangulär) har vi tänkt att sätta upp ett stängsel. Detta vill vi "gömma" bakom något grönt och vackert! På vissa ställen blir det kanske lite buskar men en bra bit vill vi ha något som inte tar så mycket plats. Tänkte därför på växter som klänger/klättrar bra. Så nu till min fråga! Vad ska vi sätta? Vi vill gärna ha ätbara saker eller drickbara (te) men även sånt som är fint. Bra om en del är grönt året om.

Tips?
zaaritha
Kaprifol. Humle. Bönor(att äta). Höga ärter(att äta). Bokharabinda.
Blomman för dagen. M fl.
kristerh
Jag rekommenderar som vanligt klematis rolleyes.gif
krister
Nimbus
Tackar för tipsen! Någon som har fler? Det är ett långt stängsel rolleyes.gif
Fialotta
Massor av klematis sorter, den som blir stor o fin fortast är ju Jack Mani..
men jag skulle blanda många olika...va snyggt smile.gif
kristerh
CITAT (maudan @ 01-07-2005, 22:34)
den som blir stor o fin fortast är ju Jack Mani..

Ja den växer verkligen fort när den sätter fart, fast den kan drabbas av mjöldagg har jag märkt.
krister
Fialotta
CITAT (kristerh @ 01-07-2005, 22:36)
CITAT (maudan @ 01-07-2005, 22:34)
den som blir stor o fin fortast är ju Jack Mani..

Ja den växer verkligen fort när den sätter fart, fast den kan drabbas av mjöldagg har jag märkt.
krister

Jasså...har aldrig min drabbats av...klippte ner min i våras och är kanonfin igen nu smile.gif
kristerh
Jag har ingen jackmani själv, men min mamma har en som alltid drabbas på sensommaren, nu har hon börjat med att klippa ner den till marken på hösten och ta bort varje blad, så nu är det rätt ok.
krister
ingrid fuxwall
Kaprifol, den är ju vintergrön.

Sedan finns det en mängd växter som man kan få tips om i faxhandeln - lycka till !
kristerh
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-07-2005, 23:07)
Kaprifol, den är ju vintergrön.

Inte min wink.gif den fäller alla bladen på hösten.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon