Full version: villrådig nu
Fialotta
Läste i vallmotråden men blev inte klok i alla fall
har fått vallmokapslar av min dotter i dag...stora är dom och när jag skar itu dom så var det en gegga däri...är det fröna och ska dom torkas först eller unsure.gif för det kan ju inte va hela denna stora kapsel som ska ner i jorden väl...ja ni ser nu är jag villrådig om nåt...blomman va så himla fin så jag vill prova om det funkar här hos mig smile.gif nån som vet?
Reserv
Hmm, ska inte kapseln först torka tills man kan använda den som maracas tongue.gif nja, kanske lite överdrivet, men så har andra gjort som har såna. jag har aldrig delat på en färsk. unsure.gif
Fialotta
CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 22:09)
Hmm, ska inte kapseln först torka tills man kan använda den som maracas tongue.gif nja, kanske lite överdrivet, men så har andra gjort som har såna. jag har aldrig delat på en färsk. unsure.gif

Är det sant.... ohmy.gif ska den stora saken torka först...tänkte lite i dom banorna faktiskt unsure.gif
kerstin z5-6
Jo o den får väldig gärna bli brun på plantan innan man skördar den -men -har du avklippta -får vi hoppas att de hunnit mogna o de ska torkas -Har hon fler -låt dem sitta tills det skallar i dem smile.gif tongue.gif
Fialotta
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-07-2005, 22:19)
Jo o den får väldig gärna bli brun på plantan innan man skördar den -men -har du avklippta -får vi hoppas att de hunnit mogna o de ska torkas -Har hon fler -låt dem sitta tills det skallar i dem smile.gif tongue.gif

Tack Kerstin...skar bara i en för att se hur det såg ut,
fick flera, men då ska dom torka först...du är en pärla...inväntade dig nu rolleyes.gif
Fenja
Om du hänger dem upp och ner att torka tänk på att fröerna rinner ut all världens väg! Jag brukar "gillra" dit en plastpåse luftigt och lite runt frökapslarna så vet jag var jag har dem...
Mvh
Fenja
Fialotta
CITAT (Fenja @ 01-07-2005, 23:43)
Om du hänger dem upp och ner att torka tänk på att fröerna rinner ut all världens väg! Jag brukar "gillra" dit en plastpåse luftigt och lite runt frökapslarna så vet jag var jag har dem...
Mvh
Fenja

Kanonbra tips, vilken tur du sa de...hade bergis hängt dom upp o ner...
ska säga åt dottern att inte plocka av mer innan dom torkat, så kan vi plocka av mer senare. Tack Fenja , Kerstin o Reserv
wub.gif
pusillus
Jag brukar torka fröna i kaffefilter, funkar fint!
Dessutom luftar de ur fukt lite lättare än plastpåse.
Glöm inte skriva insamlingsår på, man glömmer ju så lätt!
Lycka till smile.gif
Fialotta
CITAT (pusillus @ 02-07-2005, 22:06)
Jag brukar torka fröna i kaffefilter, funkar fint!
Dessutom luftar de ur fukt lite lättare än plastpåse.
Glöm inte skriva insamlingsår på, man glömmer ju så lätt!
Lycka till smile.gif

Tack...för tips...ska bli spännande o se om jag lyckas med fröna här i skärgården...kanske, kanske inte du vet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon