Tesa
Hu....vad jag har mycket ogräs överallt och en massa växter som aldrig blivit utplanterade...det blir nog ingen majs i år heller..
Och rabatter som är halvgrävda och dammen som fortfarande läcker...granhäcken behöver tuktas...örtagården behöver städas ur...och frösådder skolas om....inköptaplantor som står och lider i krukorna..
Jag har iallafall fått klippt gräsmattan....3 dar tog det mig...och då har jag bara krattat ihop kört bort hälften av klippet hittills...3 knöfulla skottkärror...
Vad hopplöst det blir när man kälkar efter... sad.gif
ingrid fuxwall
Ska jag vara ärlig så hinner jag aldrig ikapp och tror inte någon gör det, om de har en större tomt med lite mer odlingar. Och kanske det är en viss tjusning i att aldrig komma ikapp, eller varför har man så mycket att man inte har en chans att göra det ?

ingrid
Tesa
Nä...ikapp kommer man väl kanske aldrig...men i år ligger jag liksom lite mer efter än vanligt eftersom jag haft min son på intensiven ett par veckor i början av juni och tappade under den tiden helt greppet i trädgården.
Men det blir väl ett nytt år...
ingrid fuxwall
CITAT (Tesa @ 01-07-2005, 23:41)
Nä...ikapp kommer man väl kanske aldrig...men i år ligger jag liksom lite mer efter än vanligt eftersom jag haft min son på intensiven ett par veckor i början av juni och tappade under den tiden helt greppet i trädgården.
Men det blir väl ett nytt år...

Men har du fått tillbaka din son är ju en missad trädgård inget att "häng läpp" över, den är ju inte på något sätt lika viktig som ett mänskligt liv och går inte att sätta i jämförelse med en massa ogräs.
zaaritha
Du har haft det jobbigt o då får ju trädgården "stå tillbaka"!
amaira
CITAT (Tesa @ 01-07-2005, 22:29)
Hu....vad jag har mycket ogräs överallt och en massa växter som aldrig blivit utplanterade...det blir nog ingen majs i år heller..
Och rabatter som är halvgrävda och dammen som fortfarande läcker...granhäcken behöver tuktas...örtagården behöver städas ur...och frösådder skolas om....inköptaplantor som står och lider i krukorna..
Jag har iallafall fått klippt gräsmattan....3 dar tog det mig...och då har jag bara krattat ihop kört bort hälften av klippet hittills...3 knöfulla skottkärror...
Vad hopplöst det blir när man kälkar efter... sad.gif

Förstår din känsla wub.gif . Det behövs inte mycket förrän "allt" växer en över huvudet, särskilt i maj-juni när det växer som allra mest.
Det är det besvärligast med att ha en trädgård tycker jag.
Hur mår dina läkemalvor?
Hannele
Eftersom vi har stor familj, så har jag hela tiden jobbat för att få så underhållsfri trädgård som möjligt. Ungarna, bad, resor har alltid fått gå i första hand. Jag vill ha en trädgård, där det inte syns, om jag har varit borta 14 dagar. Kanske syns det lite? tongue.gif

EFtersom jag är både snål och lat, så kan jag inte köpa dyra växter, som jag inte räknar med att få i jorden. Dessutom måste de hamna på rätt (?) ställe från början, för det kräver energi att flytta på dem ideligen (och vid varje flytt måste man vara på plats för att vattna dem de första 14 dagarna).

Hur lyckas man med detta.
1) Sänka ambitionsnivån en aning.
2) Välja tåliga lättskötta växter (men även de behöver skötsel under etablering).
3) Strunta i frösådder inomhus, utomhus klarar de sej bra. Eller välja fröer, som hinner komma upp på plats utan omskolning. Ta vara på självsådder, lära sej av naturen.
4) Aldrig titta på grannens perfekta gräsmatta, som alltid är grönare.
5) Resa runt och få inspiration & idéer av andras "rufsiga" romantiska trädgårdar. Man kanske strävar efter att skaffa "fel" sorts trädgård? Kanske funkar det med självsådda plantor i gångarna och lite mer friväxande häck?
6) Fullständigt strunta i svärmor och farfar och moster. Tycker du själv, att trädgården är fin, så är den det! smile.gif
Tesa
Jo...jag har också stor familj och jobbar hela sommaren så nog försöker jag ha en ganska underhållsfri trädgård men en del saker måste ju tas om hand och när man får göra ALLT själv så räcker inte tiden till när nåt oförutsett händer...och det har det en viss förmåga att göra varenda år...
Men trädgården är min hobby,min passion och mitt enda stora intresse som jag lägger tid på...

Jag MÅSTE så på vårvintern "annars kan de kvitta"...jag VILL ha fler rabatter för att gräva ner mina "måste bara ha växter" i....och jag tycker det är jätteroligt att odla grönsaker...
Inre 17 tänker jag följa några punkter för att få en "lättskött trädgård"...jag har en kärleksrelation med min trädgård...inget kontrakt...

Och den är min....sen skiter jag fullständigt i hur andras ser ut...jag vill bara ha nog med tid och ork att få min att bli som jag vill ha den...en bit återhållen natur...inte värre ambition än så...

Och visst är jag otroligt lycklig och glad över att min son lever och mår bra...men jag behöver ju inte sluta leva och bry mig om annat som är viktigt för mig bara för det...Det är ju liksom inte alls på samma plan....

Och amaira...mina läkemalvor mår prima...men de är ju inte på topp förrän i Augusti.. wub.gif

En del av min trädgård när den är som bäst...enligt mig..

Kattgräs
Tesa, ta en sak i taget och bestäm dig för att börja med det som du tycker är viktigast. Eller roligast. Eller enklast att ordna. Eller svårast att låta bli att fixa. Eller det som syns mest...

Vad duktig du är som klippt gräsmattan redan! Det ser väl bättre ut på en gång? smile.gif

Resten kan ju få vara - tills du har lust, tid och framförallt ork. wub.gif
Tesa
CITAT (Kattgräs @ 02-07-2005, 13:04)
Tesa, ta en sak i taget och bestäm dig för att börja med det som du tycker är viktigast. Eller roligast. Eller enklast att ordna. Eller svårast att låta bli att fixa. Eller det som syns mest...

Just det...vilket skall man välja??? rolleyes.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Klippt gräsmatta -gör allt bättre , klippta kanter runt rabatter ännu mer
rensa ogräs , i mån av tid o plantera tätt så minska rensbehovet -njut av det vackra !
Kattgräs
Haha, ja just det, vad ska man välja? laugh.gif
Men du har ju redan valt att börja med gräset. Det som syns så mycket. En god bit på väg! Ibland hjälper det att se vad man faktiskt har gjort också. smile.gif

Jag brukar ha svårast att låta bli att göra det där jag tycker är roligt. Men det är inte alltid jag tycker att "måste"-sakerna är det roliga. Då tänker jag, att jag åtminstone haft kul om någon får för sig att klaga, för vill de klaga så hittar de alltid nånting!
Milex
Ska jag ta ledig några dagar nästa vecka och komma? biggrin.gif
Gott att pojken är bättre!!
Anita S
När gubben klippt gräset, så tar jag gräsklippet och lägger i landen mellan alla vackra blommor. På så vis kväver jag ogräset... maskarna drar ner det och ger gödning.... och det förbättrar jordstrukturen... och jag får tid till annat än att rensa ogräs.
Snyggt? Det är upp till betraktarens ögon. För mej passar det utmärkt. Annars skulle jag inte ha tid för den trädgården jag har, och blommor är ju vackra...

Anita S
Tesa
CITAT (Milex @ 02-07-2005, 17:13)
Ska jag ta ledig några dagar nästa vecka och komma? biggrin.gif

Ja tack...rensar du dammen för mig? Den börjar bli full med grön jôrma...så kan jag fixa den sen när vattnet är fräschare... rolleyes.gif tongue.gif

CITAT
Anita S Skickat den 03-07-2005, 18:14
--------------------------------------------------------------------------------
När gubben klippt gräset, så tar jag gräsklippet och lägger i landen mellan alla vackra blommor. På så vis kväver jag ogräset... maskarna drar ner det och ger gödning.... och det förbättrar jordstrukturen... och jag får tid till annat än att rensa ogräs.
Snyggt? Det är upp till betraktarens ögon. För mej passar det utmärkt. Annars skulle jag inte ha tid för den trädgården jag har, och blommor är ju vackra...

Anita S

Jo...jag har ambitionen att göra så jag med men när JAG har klippt gräsmattan brukar jag inte komma längre för då är det dags att göra nåt "måste"....som middag eller jobba eller så...för det mesta iallafall....

Men vi får väl se om sonen blir friskskriven i morgon ...sen kan ha behöva göra lite nytta och få rört på sig...så då kan HAN klippa gräset... biggrin.gif...för gubben har jag gett upp hoppet om...han har sin stooora gräsklippare och kör med..(slåtterkross) huh.gif
Ophelia
Tesa

Du har haft fullt upp och har säkert häcken full ändå. Trädgården springer inte ifrån dig. Det dör förmodligen inte några blommor heller (förutom av naturliga orsaker). Ska du börja rensa upp så börja där ni brukar sitta/vara ute i trägården. Ställena där du sällan brukar vara finns ju ingen anledning att hålla på och stressa med.

Du har genomgått en riktigt tuff period. Unna dig att "softa" runt och varva ner. biggrin.gif

Föresten tycker jag att fotot på din trädgård är så fin. Det är jag i ett nötskal biggrin.gif biggrin.gif . Vild men ändå ganska handtam. laugh.gif

Sköt om dig wub.gif
Ina
Känner att jag vill haka på Tesas fråga... själv har jag inte orkat ut speciellt mycket den här säsongen. Min karl och barnen klipper gräset och jag har rensat i min stora perennrabatt vid ett tillfälle men det är allt jag har gjort... inga annueller sådda, ingen ny rabatt som jag hade tänkt mej...

För ett tag sen fick jag en massa fina perenner av två vänner, men jag har inte orkat/hunnit med att gräva ner alla växter... Pallkragarna är fulla med våtarv och mitt i där står några vettskrämda rotslagna perenner... Mår lite tjyvis faktiskt!

Jag vet att jag inte borde har dåligt samvete för mitt senaste år har varit rätt tufft, men det är svårt att inte anklaga sej själv när man är van vid att vara en person som i alla fall för det mesta brukar hinna med det som känns angeläget...

smile.gif Tesa! Så skönt att din pojk blivit såpass bra att kanske blir friskskriven idag! Jag tyckte det var så synd om er när du skrev och berättade om olyckan.
noora
Om inte gräsklippet är jättelångt kan man lämna kvar det i gräsmattan. Det gödslar gräset smile.gif Och örterna klarar sig, de tål ogräs ganska väl. Jag har ett örtland på landet, där rensas ogräset två gånger om året. De äldsta av örterna är över femton år gamla.

Även om trädgården är din hobby måste det väl finnas en gräns för hur mycket den får "kosta" i stress? För att det ska vara värt det ska du väl även ha tid att ha roligt och njuta av resultatet? Det är inte kul att gå och försöka intala sig själv att "det är roligt att plocka ogräs, det är roligt att plocka ogräs..." Då är det kanske bättre att sätta sig ner och bara tycka om sin trädgård tills man kommer på att "just det där ogräset ser faktiskt väldigt trist ut just där" eller "nä, nu sjutton ska dom där plantorna sättas ut". Då kan man pyssla lite igen, för då har man motivationen. Eller så kommer man fram till att trädgården är precis lagom så som den är just nu, och då gör det ju inget att ogräset är kvar eller att plantorna inte är planterade
rolleyes.gif
Ina
Tack för responsen noora! smile.gif
Jag ska nog försöka göra sådär... fram tills nu har jag mest blundat när jag gått förbi alla "dåliga samveten"...
Bettson
Vem bestämmervilkablommorsom skallfå finnas i din trädgård.

Man kan benämna som just blommor eller ogräs.

Vitplister har jag kommit på är en väldigt vacker blomma så varför ska jag kämpa med den.
Ina
Ogräsen jag menar är mina allerstädes närvarande rotogräs som tar över ganska fort om jag inte håller efter litegrand i alla fall! Jag har inte några pedantiska krav på hur det ska se ut i en rabatt, men jag vill ju se mina perenner... Vitplister är inte ogräs i mina ögon. smile.gif

...tack för att du bryr dej om, Bettson!
Ophelia
Ina

Din första lektion är att lära bort ditt dåliga samvete. Ett dåligt samvete är tungt att bära och den bär man ofta på sina axlar eller i sin ryggsäck. Tänk när de bara blir fler och fler! Finns en gräns för vad man orkar bära/släpa.

Våtarven frodas och blommorna håller på att krypa ur pallkragarna. Well....våtarven har väl en ganska tjusig färg. Sådär härligt grön. smile.gif

Jag tycker du ska ta och jaga bort dina dåliga samveten med blåslampa och Round-Up. Se detta som ett perfekt sätt att se vilka växter som tramsar och dukar under för lite ogräs och vilka som hakar på och jagar efter ogräsen i tävlan om vem som ska vinna. Öppna vadslagningskontor med grannarna och passa på och tjäna en hacka smile.gif

Du har säkert andra bekymmer att reda ut än att trädgården ska "se bra ut". Förresten finns det ett uttryck som heter "beauty is in the eye of the beholder". Kanske dyker det upp någon intressant växt som inte hade haft en chans att få visa sina framfötter tidigare.

Du skriver att du har haft ett tufft år. Nu kommer betalningen för det där tuffa...tyvärr. Om du nu så måste sätta dig framför en spegel så ska du ta och tala om för dig själv när de dåliga samvetena kommer krypande att du minsann INTE har någon anledning till sådana tankar. Dags för dig att lägga ifrån dig ryggsäcken eller lyfta av det du bär på axlarna. smile.gif

wub.gif
Zanna
Jag förstår din känsla, jag känner likadant med hus, hund och stor trädgård och många andra fritidssysselsättningar samtidigt som det är sååå mycket jag vill göra i trädgården.

Något som underlättat betydligt är att jag lejt bort gräsklippningen. Det låter inte som mycket hjälp men det känns så otroligt skönt på många sätt: jag behöver inte lägga ner tid på klippning (tar ca 2,5 timmar per vecka) och behöver framför allt inte se på när allt blir vildvuxet om jag missar någon klippning. Inte behöver jag heller få ångest när jag hör att alla andra kör igång gräsklipparna. Nu har jag tid över till att bara gå ut och rensa ogräs och påta i trädgården och njuta av en fint klippt gräsmatta vältrimmade rabattkanter... nåväl, kanske inte så FINA rabattkanter men gräset är åtminstonde kortklippt. Jag har ändå mycket som jag skulle vilja göra men tar mig inte tid till det så en hel del ofullbordade projekt finns.

Ett par kompisar som har 4000 m2 tomt har nu också lejt bort gräsklippningen och fick sin gräsmatta klippt för första gången i går, de upplevde samma sköna känsla av att se att någon annan tog hand om det.

Hade jag råd skulle jag nog skaffa någon som kunde göra allt grovarbete i trädgården men så väl är det inte. Inte för att jag avundas de som har mycket pengar men det underlättar verkligen när man kan hyra in hjälp till ex trädgård och hushållsarbete. En kompis i USA har lejt bort trädgårdsarbete och städning så hon kan lägga ner mer tid på familjen och sig själv.

Detta är väl ingen tröst för dig. Det du kanske borde göra är att försöka sänka kraven på allt som ska göras, fixa lite så det inte ser ut som en massa ofullbordade projekt över allt men låt det stanna med det. Jag har själv svårt att koppla bort allt jag vill och borde göra. Grannarna brukar (vänligt) kommentera att jag alltid håller på med något i trädgården så nu ska jag försöka att bara sitta och njuta också. När jag bodde hemma tyckte jag att min mamma alltid höll på med allt möjligt och inte hade tid att sitta och nu gör jag likadant själv sad.gif
noora
CITAT (Bettson @ 04-07-2005, 20:35)
Vem bestämmervilkablommorsom skallfå finnas i din trädgård.

Man kan benämna som just blommor eller ogräs.

Vitplister har jag kommit på är en väldigt vacker blomma så varför ska jag kämpa med den.

Hos oss är kirskålen bara ogräs på vissa ställen. Den som växer utefter tomtgränsen och bakom vinbärsbuskarna ser jag som "något grönt som fyller ut tills jag får ork och inspiration att gräva upp rubbet och plantera nåt annat där" biggrin.gif Den blommar ju rätt fint dessutom.

Det svåraste är väl när man får besök som tycker något i stil med "du, den där skelörten borde du rycka bort, den fröar av sig nåt förfärligt". Själv har jag inget emot skelörten, eftersom rabatten annars skulle bestå enbart av dagliljor (som blommade i ungefär en vecka) och nunneört. Och varför någon pekar ut just löktraven i det stora kirskålsbeståndet och säger "det där är ett ogräs, det ska du rycka bort" förstår jag inte heller... Ja jösses, tänk om löktraven skulle råka kväva kirskålen... Men det är bara att ignorera om man inte orkar försöka förklara smile.gif
Tesa
Äntligen känns det som jag börjar komma i kapp lite...en del har jag struntat i och annat har jag fått hjälp med...och nu känns det helt OK...det blommar lite här och var och gräsmattan är klippt och krattad..och det växer på fint i växthuset...
Grönsakslandet har jag inte vågat gå och titta i än eftersom det ligger såpass långt undan att jag inte kunnat vattna nu under torkan....som tur är odlar jag ju mest grönsaker för att det är roligt rolleyes.gif
Men nu har vi fått 15 mm regn på ett par dar så kanske det finns nåt som härdat ut..
Dammen får jag ta när det blir tid...det blir fint nästa år då kanske....nu är det kört iallafall med allt ogräs runtomkring....
Ska ställa mig och plantera om plantor nån dag...men det är egentligen ingen panik ju...
...och så ska jag njuta...i hängmattan...
wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
Ina och Tesa -ni andra med förstås smile.gif
Så här ser jag på saken
Den dan jag kommit i kapp" är jag död, och det är dags att sprida min aska över trädgården -för tänk om trädgården blev klar" ? ogräsen tog slut , liksom drömmarna om de nya rabatterna , den perfekta trädgården -den som man kanske upplever tre dagar per säsong när allt -och i för en gångs skull rätta färger blommar samtidigt -och de höga perennerna -gömt ogräsen under sig -tre skimrande dagar i slutet av juli kan det vara så -högst ...

Torra somrar som denna -är ogräsen fukthållare och gör att växterna behöver mindre vatten laugh.gif

Det finns inget som "ser så oöverstigligt arbetsamt ut som en orensad rabatt med dm hög våt arv ...
Det behövs oftast bara 30 min att rensa den smile.gif
man måste komma i trädgårdstrance-dvs
ha lust
vara ostörd
vila sig ofta
Dricka nåt kallt
ha radio på om man gillar det -eller fågelsång
Inte hatta hit o dit -som när man städar smile.gif utan ta EN rabatt smile.gif

När spaden fryser fast -då brukar man ha kommit ikapp
Njut av dagarna -ogräset är lättast att ta -när det är högt!
coool it flickor -en trädgård blir aldrig färdig laugh.gif
Och på dumma kommentarer brukar jag svara -nej det där är inte äxing utan Filipendula mollissima grandissima som jag importerat frö från Kina , och sått .. det brukar täppa till flinen smile.gif och fler kommentarer av det slaget
haha laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kattgräs
CITAT (Tesa @ 17-07-2005, 00:01)
Ska ställa mig och plantera om plantor nån dag...men det är egentligen ingen panik ju...
...och så ska jag njuta...i hängmattan...
wub.gif wub.gif

Så ska det låta! biggrin.gif wub.gif wub.gif
Skönt att det börjar ordna upp sig. smile.gif
renate
Du är en klok människa Kerstin.En trädgård blir aldrig ferdig.Jag är pensionär och har all tid i värden;ändå ligger jag efter pgr av jag njöt i fulla drag av min trädgård och alla Rosor som blommar nu.Jag gör lite när andan faller på,en halvtimme eller lite mer,så blir det gjort.Klipper gräs försöker jag göra,kanterna med i mån av tid och lust.Jag sträver inte efter en perfekt trädgård som de i tidningen.Jag har bra jord,där trivs inte bara blommor ogräset trivs lika bra.I dag regnar det,inget trädgårdsarbete,men växterna blir glada av det blöta.En trädgård ska vara avkoppling och lust,inget måste ha det perfekt och städat alltid. tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon