AvalonC
Tänk vad coolt om man kunde köpa 200 st utav dessa larver och sprida ut i gräsmattan så att det lyser om natten...

Tyvärr så vet jag inte vad larven heter, eller om den ens går att odla fram... Men fantasin om en självlysande gräsmatta låter lockande...

Är det någon som vet vad det är för larv??? Det är bakändan på den som lyser...

Den ena bilden är tagen med blixt, där ser man inte hur den lyser... Men den andra bilden visar exakt hur bra man ser den....

zaaritha
Lysmask!!
Ina
Fantastiskt litet kryp att vara "på lyset" ! biggrin.gif
Måste nog ut och kika efter några här - nån kanske har förirrat sej en bit så jag får besök också! smile.gif
zaaritha
Som jag skrev i en tidigare tråd; de blir mer o mer sällsynta--tyvärr!!
AvalonC
CITAT (Ina @ 02-07-2005, 00:10)
Fantastiskt litet kryp att vara "på lyset" ! biggrin.gif
Måste nog ut och kika efter några här - nån kanske har förirrat sej en bit så jag får besök också! smile.gif

om vi hittar en hona till honom så kanske vi blir mormödrar tillsammas till ... tja hur många ägg brukar de lägga 10000000 st????

och jag skulle stå ut med att bara ha hälften av mina "barnbarn" i trädgården... så länge de inte mumsar på mina blommor... *ler*
zaaritha
Hitta en hanne--i stället!
Det är ju honan som "lyser"!!
AvalonC
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 01:31)
Hitta en hanne--i stället!
Det är ju honan som "lyser"!!

Jadå... jag bara chansade... får gå ut och ragga maskulina maskar....
Hannele
AvalonC, underbart att du har lyckats fotografera dem.
Jag älskar lysmaskar, längesedan jag så någon.
Om man inte har gifter i sin trädgård, kanske de kan föröka sej snabbare?
Ophelia
Det är läckert! De får själva agera "blixt"!! smile.gif smile.gif

Har inte sett lysmaskar sedan jag var barn. Var har de tagit vägen? sad.gif
Susanne i Linköping
Så välupplysta som dagens gator och trädgårdar är nuförtiden är det inte konstigt att man sällan ser lysmaskar. Min särbo såg en lysmask för ett par veckor sedan, hans ingång ligger väldigt mörkt när inte utebelysningen är tänd.
zaaritha
Svårt att "ragga" hannar! De ser ju inte alls ut som honan!! unsure.gif
Eller--har jag fel nu?
ÄR det hannen som lockar honor??
Osäker!!
krukan
Åtminstånde har hanen vingar. De flyger runt och spanar efter tjejer, som ju blinkar förföriskt åt dem i natten.
zaaritha
Ja--då ÄR det väl honorna, som "blinkar"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon