Full version: Kallebass
Emma
Mina kalebassplantor blommar för fullt i mitt växthus och är flera meter långa, men hur jag än gör så vill det inte bli några frukter.
Har pollinerat med pensel och visssa har jag låtit bli för att det finns ju insekter i växthuset som jag tänkte skulle sköta det.
Är det någon som vet varför.
Tacksam för svar, Emma
rosita
Alltså ursäkta, men vad är kalebass? Har aldrig hört talas om det.
Emma
Jag stavade fel.
Ska vara kalebass,Lagenaria siceria
Frukterna är hårda och går att göra pipor, och skålar av.
Svårt att förklara utseender på dem men det finns bilder på internet.
Vågar inte lägga in någon annans bild, jag vet inte om det är lagligt.
Hälsningar Emma
Åsa, mälardalen zon 2
Har du fått honblommor? Har du inte fått honblommor utan bara hanblommor vilket jag gissar att det är du har så blir det inget ifall du pollinerar. Efter vad jag minns från det jag odlade kalebass så tog det ett bra tag innan honblommorna dök upp.

Honblommorna har en liten frukt bakom blomman precis som det är på ex. melon, squash och pumpa.

kalebassbilder hittas här
Tesa
Honblommorna brukar komma ganska sent på kalebasser...och sen behöver de nog hjälp med pollineringen...ta en hanblomma och tryck mot honblommorna eller pensla med en smal pensel eller tops eller nåt sånt...de är lite "djupa" har jag förmigsådet finns inteså många naturliga pollinerare här kanske...och särskilt inte om man har dem i växthus...
Emma
Tack så hemskt mycket, då hoppas jag att honblommorna kommer snart.
Hälsningar Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon