Full version: Vilken sorts Lind?
wolkenkrabber
Jo, nu r det s att jag har hittat en Lind som vxer rejlt fort och fr blad som r ca 21cm lng och 16cm breda, jag tycker ven att den vxer mycket fortare. hr kommer tv bilder dr jag jmmfr med mer "normala" blad.

Framsida

Baksida
wolkenkrabber
pillar upp trden lite
Ophelia
Finns ju ett par tre fyra sorter av lind som vanligen frekommer hos oss i Sverige, kanske finns fler. Undrar om den med stora bladen kan vara en amerikansk lind och den andra kanske r en parklind. Tycker inte den kan vara en bohuslind d bladnerverna inte r s framtrdande. smile.gif

Ren spekulation.
Big Gardener
Lindar r ngot av det mest svrbestmda som finns. Att drfr avgra vad fr lind det r bara genom bladfoton (frvisso bra foton!) r nstintill omjligt, men jag ska gra ett frsk.

Jag r inne p samma spr som Ophelia. Med tanke p den sneda bladbasen, de grova tnderna och den utdragna spetsen r min spontana reaktion, Tilia americana -Svartlind (syn. amerikansk lind). Den andra vill jag inte ens vga mig p en gissning.

Men, man mste ha en helhet fr att gra en skrare bestmning. Det duger inte med att ta frodiga stamskott eller juvenila blad, utan det krvs ofta flera adulta blad med frstllningar och helst hela trdet fr att titta p vxtstt och trdform.

Om du vill frdjupa dig i lindbestmningen finns en vldigt bra infoblad, Identifiering av lindar (Grna fakta 7/2001) av Rune Bengtsson.
wolkenkrabber
nu var det bara den storbladiga jag ville veta, svartlind kan det mjligen vara, ska frska att frdjupa mig och se om jag hittar ngra frstllningar jag kan fota nr jag kommer hem ifrn stockholm
Big Gardener
Om du r i Stockholm kan du kolla in Svartlind vid KTH. Dr finns ett femtontal formklippta Tilia americana p andra sidan gatan frn huvudingngen sett.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon