wolkenkrabber
02-07-2005, 10:17
Jo, nu är det så att jag har hittat en Lind som växer rejält fort och får blad som är ca 21cm lång och 16cm breda, jag tycker även att den växer mycket fortare. här kommer två bilder där jag jämmför med mer "normala" blad.
Framsida

Baksida
Ophelia
03-07-2005, 20:12
Finns ju ett par tre fyra sorter av lind som vanligen förekommer hos oss i Sverige, kanske finns fler. Undrar om den med stora bladen kan vara en amerikansk lind och den andra kanske är en parklind. Tycker inte den kan vara en bohuslind då bladnerverna inte är så framträdande.
Ren spekulation.
Big Gardener
04-07-2005, 07:28
Lindar är något av det mest svårbestämda som finns. Att därför avgöra vad för lind det är bara genom bladfoton (förvisso bra foton!) är nästintill omöjligt, men jag ska göra ett försök.
Jag är inne på samma spår som Ophelia. Med tanke på den sneda bladbasen, de grova tänderna och den utdragna spetsen är min spontana reaktion, Tilia americana -Svartlind (syn. amerikansk lind). Den andra vill jag inte ens våga mig på en gissning.
Men, man måste ha en helhet för att göra en säkrare bestämning. Det duger inte med att ta frodiga stamskott eller juvenila blad, utan det krävs ofta flera adulta blad med fröställningar och helst hela trädet för att titta på växtsätt och trädform.
Om du vill fördjupa dig i lindbestämningen finns en väldigt bra infoblad, Identifiering av lindar (Gröna fakta 7/2001) av Rune Bengtsson.
wolkenkrabber
04-07-2005, 07:41
nu var det bara den storbladiga jag ville veta, svartlind kan det möjligen vara, ska föröska att fördjupa mig och se om jag hittar några fröställningar jag kan fota när jag kommer hem ifrån stockholm
Big Gardener
04-07-2005, 09:25
Om du är i Stockholm kan du kolla in Svartlind vid KTH. Där finns ett femtontal formklippta Tilia americana på andra sidan gatan från huvudingången sett.