Åsa - Alingsås
Min kaprifol tappar alla sina blomknoppar! Förra året blev det inte heller några blommor att tala om, och då trillade dessutom bladen av. Man kunde dra lätt med handen över den och det bara rasade blad. Nu sitter bladen fast men ser lite brunprickiga ut. Jag kan inte se några kryp, men... Den har fått massa blomknoppar men de blir bara bruna och trillar av.
Tacksam för hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
Kaprifolfjädermott kanske larverna äter ur blomknopparna som torkar och trillar bort.
Åsa - Alingsås
Ok... vad gör man mot detta?
Tack för hjälpen, Åsa!
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär säger Maj-Lis Pettersson om bekämpning av denna skadegörare

"Vid behov behandlas växten upprepade gånger från knoppsprickningen till strax före blomningen med bakterien Bacillus thuringiensis var. kurstaki eller en pyretroid".

Med tanke på att bakterien kan vara svår att få tag på för hobbyodlare + det är dyrt och har begränsad hållbarhet så är det nog någon pyretroid som gäller ex. pyrex. Och det är då nästa år man får hålla på och bekämpa från knoppsprickningen.
Tesa
I år kan det vara lämpligt att klippa bort angripna knoppar och helst bränna kanske så att man får bort larverna...
Bacillus thuringiensis finns i ganska stora förpackningar som flugbekämpningsmedel...hos granngården tror jag..eller annan fackhandel för lantbruk wink.gif
Åsa - Alingsås
Hmm... hela plantan är angripen vad jag kan se. Kan jag ta isär några knoppar och se eventuella larver? Det kan inte vara mjöldagg eller ngt? Jag har hört att kaprifolen lätt får det när det blir torrt... Hur som helst funderar jag på att klippa ner den helt och flytta den till skuggsidan. Ska man klippa ner den i år och flytta den nästa år i sådana fall? Blir för mycket på en gång att göra båda samtidigt va?
Usch det är mycket ohyra i år... Har dessutom massor och återigen massor av bladlöss som inte vill dö...
Tack för svar hörni!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon