Full version: Snöbollsbuske
Diana
Hejsan!

Detta kommer att bli svårt att förklara då det är min mor som över telefonen berättat vad som hänt min fd snöbollsbuske. på mindre än en vecka (högst 5 dagar) så har alla löv försvunnit och alla grenar och stammen har blivit brun och skrovlig. Är det någon som sv denna beskrivning kan gissa vad som hänt ??
Åsa, mälardalen zon 2
Japp jag tror jag kan gissa vad som hänt olvonbaggens favorit bland Viburnumsläktet heter just snöbollsbuske (Viburnum opulus 'Roseum'). Busken brukar kunna bli kaläten på kort tid.

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=P
Diana
FANTASTISKT!! TACK! Oj vad mamma kommer att bli glad!
Hus kan man bli av med denna marodör då??
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns nog inget man kan göra ifall man vill ha snöbollsbuske de verkar inte gå att bekämpa med de insektsmedel som finns för utomhusbruk i handeln och de dyker ofta upp ganska snabbt i stora mängder, äter allt vad de kan och försvinner ganska snabbt så det kan nog vara svårt att hinna med och klämma dem för hand.
Ingo
Aha, då är det den som har härjat på mina snöbollsbuskar i år! Har inte råkat ut för den den förut. Suck. Det blir nog inga snöbollsbuskar i min nästa trädgård - jag tyckte att det var illa nog med bladlössen som kom och knycklade ihop bladen varje år. Och så nu detta...
Diana
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-07-2005, 21:38)
Det finns nog inget man kan göra ifall man vill ha snöbollsbuske de verkar inte gå att bekämpa med  de insektsmedel som finns för utomhusbruk i handeln och de dyker ofta upp ganska snabbt i stora mängder, äter allt vad de kan och försvinner ganska snabbt så det kan nog vara svårt att hinna med och klämma dem för hand.

Himla tråkigt! För mamma har haft den i flera år (drygt 15 år) och aldrig haft problem med den utan den har blommat ordentligt varje år. Men nu när det var dags att ge den åter till mig då jag nu har hus med tomt så hände detta för första gången??? OMEN kanske *fniss* Den vill nog ej tillbaka till mig biggrin.gif
Diana
Kolla gärna denna länk. Bra information!

Olvonbaggen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon