Full version: Eucalyptus
Muguet
...odla Eucalyptus här i Sverige?
Sökte på E här på forumet och såg att "Anders i zon 1" har E- träd och att "Andreas i Uppsal" skulle prova förra året. Hur gick et Andres vilken sort odlar du?
Anders hur länge har du haft ditt? Var har du det? (i kruka ute inne...?)
Har själv frösått E i år som jag köpt från Impecta två plantor har tagit sig. Plus att jag sått frön som en vännina har skickat från Australien där en planta tagit sig.
tänkte ta in en planta under vintern till ett ouppvärmt uterum, och låta en planta stå i växthuset (oisolerat) över vintern!??
unsure.gif wink.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
De klarar inte vintern nåt vidare i sverige -men däremot går e fint att övervintra - tongue.gif i varmare temp
Muguet
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-07-2005, 20:35)
De klarar inte vintern nåt vidare i sverige -men däremot går e fint att övervintra - tongue.gif i varmare temp

Menar du frostfritt då ?eller tror du man kan ha den i ett kallväxthus under vintern?
Anders zon 1
Det är nog knappast någon idé att försöka odla Eucalyptus på friland i Sverige annat än om man bor i mycket gynnsamma lägen i zon 1. Även i sådana lägen lägen får man nog räkna med att trädet dör under kalla vintrar. Ser att du bor i Malmö och där är det ett mycket bra klimat (särskilt inne i själva staden) så du kan ju alltid testa någon av de härdigaste arterna, t. ex. E. gunnii, E. niphophila eller E. coccifera, på friland. Eucalyptus brukar vara rätt lätta att så och växer snabbt så det behöver inte bli speciellt dyrt att prova (om man har tålamod att vänta ett par år så att träden hinner växa till sig en del innan man platerar ut dom).
Mitt träd (E. gunnii, uppdraget från frö inhandlat på Botan i Köpenhamn) har klarat två vintrar men jag kan väl inte påstå att det mår jättebra. Blir ganska brunbränt och fryser in en del under vintrarna, men hittills har det i alla fall hämtat sig under sommaren. Kan tillägga att det i Vellinge centrum finns två st 3-4 m höga Eucalyptusträd (troligen E. gunnii). Dom tas inte in på vintern och får inget som helst vinterskydd. Vet inte hur länge dom stått där men dom klarade i alla fall den senaste vintern rätt bra.
andreas i uppsala
eucalyptus är långt ifrån lika härdiga när de är små. Ska man plantera eucalyptus här i sverige så ska man se till att plantera eucalyptus som kommit in i vuxenstadiet, dvs att de fått annan skepnad på bladen. Problemet med att köpa lite äldre eucalyptus är att de har ett väldigt känsligt rotsystem som inte lämpar sig för krukodling det vill säga om man senare tänkt plantera ut. När man köper eucalyptus måste man vara väldigt noga och kolla hur rotsystemet ser ut.

Ett annat alternativ är att lura rotsystemet, genom att bygga/köpa en kruka av myggnät. På så sätt växer rotsystemet som att den skulle stå i vanlig jord, sen klipper man bara av rötterna som kommer ut utanför "krukan". Detta ska vara et enda sättet att lyckas med eucalyptus i kruka, för senare utplantering. Så länge som vi testar med små eucalyptus så kommer det aldrig gå så vida vi inte får några rejält milda vintrar kommande år...

Har man bara ett vuxen träd (4-5år+) med ett stabilt rotsystem så ska det gå ganska bra i zon I-II(III)
Cilla
Man kan fuska. Jag har Silvereucalyptus i kruka som blir allt större. Åker ut på våren och in på vintern. Bladen doftar som det stora trädet.

http://www.shenet.se/vaxter/eukalyptus.html
Muguet
CITAT (Anders zon 1 @ 04-07-2005, 00:42)
Kan tillägga att det i Vellinge centrum finns två st 3-4 m höga Eucalyptusträd (troligen E. gunnii). Dom tas inte in på vintern och får inget som helst vinterskydd.

Va !?! Jag bor ju 3 km. utanför Vellinge var står de träden någonstans?
Om jag uppfattat rätt så har du ditt träd direkt i marken ? (ej i kruka).
Muguet
CITAT (andreas i uppsala @ 04-07-2005, 23:14)
eucalyptus som kommit in i vuxenstadiet, dvs att de fått annan skepnad på bladen.

Aha! Det är därför det ser så konstigt ut nu med långa "grenar" som växer ut från stammen. ska jag ta bort dessa så att det blir uppstammat?
Hur långt tid tar det innan det kommit in i vuxenstadiet ?
Kan man klippa toppen på eucalytusen när den nått 1 -1,5 meters höjd och göra en buske av den?
Hur stor kruka bör man ha?
Jättetacksam om du vill svar!
Anders zon 1
Japp, mitt träd är planterat direkt i marken (träden i Vellinge också)! Träden i Vellinge centrum står vid parkeringen intill apoteket. Om jag minns rätt och så finns det en Kinarestaurang alldeles bredvid också.
Muguet
Tack för info Anders, då ska jag åka in och titta på dem idag! rolleyes.gif
andreas i uppsala
TA KORT FÖR GUDS SKULL!
Muguet
Jag kom inte iväg idag. men imorgon ska det bli av. Jag lovar att ta kort och lägga in här. Jag ska försöka ta reda på hur gamla de är.
biggrin.gif
Muguet
Nu har jag varit inne i Vellinge och tittat. Tog några bilder men de flesta blev suddiga ska ta ny lite senare idag. 3 bilder finns i mitt album. Talade även med Kommunen som berättade att de hade köpt dem hos http://www.drakenius.se/Eucalyptus.asp Men de första som planterades 2000 eller -01 dog en vinter. De hade då köpt nya.
Så vitt jag kunde se så var det bara ett Eucal.träd och två andra som stod där men som sagt jag ska ta fler bilder på det som hade rundare blad och som jag inte tyckte luktade Eucal. Hon på kommunen var säker på att det står 3st. där.
Jag ringde till Drakenius och frågade om de visste vilken sort det var Vellinge Kommun hade köpt. Han sa då att det med all säkerhet var Eucal. Debeuzevillei alias Snöeucalyptus, och definitift inte en Gunnii eftersom den fryser lättare. Han hade själv åkt förbi för att titta på dem en gång, men då var de borta (döda efter en vinter) Han sa även att de står felplacerade eftersom de står åt norr.
Trädet är idag ca:2,5 m. Träden som Drakenius levererar är 2-3 år gammla.
Jag återkommer!
smile.gif
Gertie
CITAT (Cilla @ 05-07-2005, 19:00)
Man kan fuska. Jag har Silvereucalyptus i kruka som blir allt större. Åker ut på våren och in på vintern.

Har du dem inne i rumstemperatur på vintern?
Jag sådde 3 sorter i april: E. cinerea, E. citriodora och
E. gunnii. De är nu 1 - 2 dm höga, men ganska klena.
Har dem i uterum nu. Kan jag ha dem inne i vinter?
Cilla
Jag har E. gunnii, fick som liten sticklingplanta för ett par år sedan om jag minns rätt. Har den inomhus på vintern. Jag bor ganska svalt, inte mer än +15 i huset på vintern men jag tror den klarar högre vintertemperaturer också.

Den vill ha mer vatten än andra vinterväxter och vill inte torka ut mellan bevattningarna. Spinn får den men klarar det bättre än många andra växter. Löss får min planta tidigt på våren, men de försvinner när jag tar ut den och när den får duscha tillsammans med mig och andra spinndrabbade växter. Soltålig är den och inte komplicerad att avhärda när den åker ut på våren. Jag ställde ut min i maj i år och virade fiberduk runt under kalla dagar och nätter.

(Ställer man spinndrabbade växter i duschen behöver man inte spruta med annat och dessutom är det trevligt med lite grönt i duschutrymmet. Alltid har ju någon växt spinn på vårvintern. Mina blir spinnfria efter att ha stått i duschrumskarantän och fått ca tre dagars morgonduschar.)
Gertie
Låter inte särskilt lockande att dela dusch med löss och spinn.
Går det inte att förebygga istället?
Cilla
Jodå, håll temperaturen nere i huset och duscha med vattenspruta varje dag så slipper du spinn. har du aldrig haft spinn på andra inomhusväxter så har du säkert redan ett bra klimat, eller växter som spinnet inte gillar.

Lössen tror jag att jag får för att jag bor i en sommarstuga kanske. Det flyger in och ut allt möjligt här... tongue.gif
Gertie
Tack, Cilla. Får väl testa en vinter och se hur det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon