MrNorth
Jag har byggt en trädgårdsgrind utav vanligt virke jag köpte på brädgården, tryckt A klass. Nu fick jag göra lite detaljer på grinden med vanligt obehandlat furuvirke. Problemet är hur ska jag få det obehandlade virket att få samma mörka nyans som det impregnerade??? Det verkar dra lite åt det gröna hållet??? Och det får en jättefin nyans om man stryker träolja på det.

Som det ser ut nu ser det inte klokt ut.. mörkt och ljust om vartannat.

HJÄLP!

/Henrik
Milex
Det impregnerade trä vi har är grönaktigt. I år oljade vi med en olja som heter Butinox.
Den var det mycket grönt i och trätrallen såg "nyare" ut efteråt.
MrNorth
Okej jag testade att köpa en liten burk med grön grundolja.. och det ljusa furuvirket blev som om man hade målat med tuschpenna på det sad.gif illgrönt och inte det minsta mörkare.

Vad fanken är det som de använder när de gör det vanliga tryckta virket så mörkt och lite grönaktigt....?? Och hur återskapar man det...?

MVH
Henrik
gammelnalle
Du skriver att du har "tryckt" virke.. är du helt säker?? Vanligast är bara ytbehandlat (utan tryck)..

och man måste inte ha allt impregnerat...

dvs: Du kan experimentera med att blanda lite pigment (eller annan likvärdig färg ) till önskad kulör....

men täckmåla impregnerat har JAG dålig erfarenhet av.. lasera OK men JAG har inte lyckats med att få täckfärg att hålla speciellt länge..

lycka till

b
jåj
Nytt virke är mycket ljust men mörknar snart av solen, käns som du har lite bråttom? Tänk på alla tak innomhus som mörknar med tiden.
Efter en sommar så är skilnaden inte så stor.
JÅJ
MrNorth
Jag gjorde som så att jag slängde väck listerna och ersatte dem med bambu istället. Blev mycket snyggare, och ser inte så "konstruerat" ut som det gjorde när allt var med fräst rakt virke.

Angående virket, det står tryckimpregnerat, och tittar man på en genomskärning av virket så har det trängt in ca 1 cm....

/Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon