hustigern
02-07-2005, 17:55
Jag söker en gammal krikonsort som kallas mirabeller (möjligtvis flera sorter). Är det någon som har en aning om var man kan få tag i sådana buskar/träd? Svägerskan har precis flyttat till hus och önskar sig det i inflyttningspresent.
Tacksam för svar om var eller till vem jag kan vända mig för ytterligare info.
/Anneli
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2005, 18:16
Mirabeller är nog inte riktigt ett slags krikon (Prunus domestica ssp. institia) utan de är nog närmre mot plommonhållet det finns ex. Prunus domestica 'Liten Gul Mirabell', Prunus domestica ssp. syriaca och Prunus domestica Stor Mirabell ('Mirabelle de Nancy')
Sedan kan det ju också hända att man lokalt i ett område har kallat en växt mer åt krikonhållet för mirabell.
Tror inte jag någonsin sett en mirabell i den moderna svenska handeln men utomlands verkar man iallafall kunna få tag på 'Mirabelle de Nancy' = stor mirabell.
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2005, 18:43
Kom på att jag tror jag hört att även körsbärsplommon (Prunus cerasifera) kan kallas mirabeller på vissa håll, och de brukar ibland gå att hitta i handeln.
(om det inte är någon av de här stora blomsterkedjorna ex. plantagen och liknande utan en lite mindre lokal handelsträdgård du handlar hos så brukar de kunna ta hem önskade växter på beställning ifall den finns hos deras leverantörer)
Elizabeth
04-07-2005, 07:35
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.