Full version: korsning
nejlika
Kan man skapa egna korsningar av ex. rosor eller liljor?
Hur gör man i så fall? (på ett amatörmässigt sätt)
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det kan man och man tar då och korsar inom samma växtgrupp ex. man korsar en ros med en annan ros. Man tar pollen från en ros och smetar ut på pistillen hos en annan ros, för att förhindra att en insekt redan satt dit pollen kan man ex. trä en nylonstrumpa över rosblomman innan den slår ut. Sedan väntar man till frökapseln mognar (tyvärr har inte alltid rosor frökapslar som hinner mogna i sverige + en del sorter är inte så pigga på att bilda frökapslar = nypon).
nejlika
Hur gör man sen då?
Om man lyckas få upp en korsning, hur ska den förökas?
Och en korsning mellan två sorters roser, kallas det en hybrid?
Väldigt intreserad av växt "expriment", var kan jag lära mig mer?
Åsa, mälardalen zon 2
Hur man gör efter man fixat frön = man sår fröerna enligt de regler som gäller för den växten = rosfröer brukar behöva kallstratifiering.

När man fått upp plantor så väntar man på att de ska bli så stora så att de blommar. När man ser hur de blommar kan man välja ut någon som ser fin ut (troligtvis blir alla fröplantor olika). Sedan får man föröka den vegetativt ifall man vill ha flera = sticklingar, okulering och ympning brukar vara det som gäller för rosor.

Japp en korsning mellan 2 arter brukar ofta kallas hybrid.

Korsning av växter är ett stort område även genteknik kommer in där. Är det specifika växtslag man är intresserad av och det finns sällskap för just den växten så brukar det ofta finnas kunskap om hur man gör för att korsa fram nya sorter av just den växten hos någon av medlemmarna.
Mycket av det här med korsning och förökning av växter kan man även lära sig genom att testa själv och se vad som lyckas eller ej.
nejlika
tack nu har jag lärt mig massor och jag har redan börjat binda tyg runt modersblommorna. Men om man får tänka lite i framtiden så undrar jag också om stabila hybrider ska/kan registreras hos någon myndighet?
Och hur är det med namn, vad gäller?
nejlika
flyttar upp den här tråden!
KURT
CITAT (nejlika @ 04-07-2005, 15:28)
tack nu har jag lärt mig massor och jag har redan börjat binda tyg runt modersblommorna. Men om man får tänka lite i framtiden så undrar jag också om stabila hybrider ska/kan registreras hos någon myndighet?
Och hur är det med namn, vad gäller?

Vill man namnge en ny frösådd planta så får man visst göra det. och tycker man att den har några speciellt bra egenskaper så kan man ju försöka sälja den.
nejlika
Om man vill sälja en sort hur går man tillväga då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon