Behöver idéer! Hur tillagar ni squash? Har ni några bra recept ni kan dela med er av?
Jag har ett enkelt:
Skär squashen i 1 cm skivor, vänd dem i saltat vetemjöl och därefter i uppvispat ägg. Stek i olivolja 2 min på varje sida. Servera till t ex potatis och tomatsås eller som grönsak till kött eller korv.
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2005, 20:41
brittmarie
02-07-2005, 20:53
Här kommer några recept som jag brukar göra.
Hoppas att något ska falla dig i smaken
Rösti med squash och morötter
4 Potatisar
200 g Squash
1 Morot
1 ts Salt
2 tb Margarin
Skala potatis, squash och morot. Finstrimla/riv alla grönsaker, gärna i matberedare. Fräs margarinet i en teflonstekpanna. Lägg i grönsakerna och platta till dem. Stek på svag värme 6-7 minuter. Vänd kakan med hjälp av ett stort lock eller tallrik. Stek andra sidan på svag värme i 6-7 minuter.
Squashmuffins
2 ägg
1,5 dl socker
100 g hasselnötter
200 g riven squash
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g smält smör
GLASYR:
1-2 dl florsocker
ca 1 msk pressad citronsaft
GARNERING:
strimlat citronskal, citronmeliss
Vispa ägg och socker poröst. Hacka nötterna fint, gärna i matberedare, och blanda i äggsmeten. Blanda därefter i den rivna squashen. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Tillsätt till sist det smälta smöret. Fördela smeten i muffinsformar.
Grädda i 175°, 10-15 minuter, beroende på storlek. (Används en speciell muffinsform så behövs lite längre gräddningstid.) Glasera dem när de svalnat och dekorera dem.
Squashsoppa med ädelost
1-2 squash, ca 500 g
4 potatisar
8 dl grönsaksbuljong
1 dl grädde
70 g ädelost
0,5 dl hackad persilja
Skär squashen i bitar. Skala och tärna potatisen. Lägg dem i en kastrull. Häll på buljongen och låt koka tills det mjuknar, 10-15 min.
Mixa i matberedare eller med mixerstav. Riv osten och rör ner den tillsammans med grädde och persilja. Hetta upp.
Tycker man inte om ädelost så kan den ersättas med vanlig riven eller grovhackad ost, eller hoppas över helt.
netaave
02-07-2005, 21:34
Köttfärsfylld och gratinerad.
grillad i skivor på längden
tarnad i köttfärssås och grytor.
ingrid fuxwall
08-07-2005, 22:24
Själv äter jag väldigt mycket chreps under sommar höst och fyllningen består till största delen av just denna växt.
Sedan lägger jag in den som någon slags gurka - jättegott hela vintern.
ingrid
SandraJ
09-07-2005, 13:18
Viktväktarnas medelhavssoppa!
500 g nötförs
1 hackad lök
vitlök efter smak
1 msk tomatpure
fräs allt i en gryta
squash i kvarts bitar
5 dl grönsaksbuljong
pasta
koka tills pastan är klar
rör i en burk Viktväktar fraich Sweat chili
salt peppar ev chilipulver
Gott!!
vi brukar ha i lite svamp oxå
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-07-2005, 23:24)
Sedan lägger jag in den som någon slags gurka - jättegott hela vintern.
ingrid
Har du recept på den inlagda squashen, eller är det bara att ta ett vanligt recept på inläggningsgurka och då byta ut gurkan mot squash?
Skivar den och penslar en liten skvätt grillolja och sen åker den på grillen tillsammans med kött och annat gott.
Sen är det också att blanda den i wok tillsammans med t.ex. paprika, minimajs och purjolök.
tullmejs
09-07-2005, 21:50
Farmor gjorde squashmarmelad... hittills den godaste jag prövat (ingen marmeladfantast). Ingen aning om receptet.
Denna "marinad" brukar jag använda till bl.a. grillade eller stekta auberginer. Jag skulle tro att det blir minst lika bra med squash:
1/2-1 dl thai chilisås (jag brukar använda ICAs)
1/2-1 dl rapsolja eller annan matolja
en skvätt balsamvinäger
örtsalt
1-2 tsk av valfri örtkrydda, t.ex. rosmarin eller timjan.
Vispa ihop allt ordentligt. Skiva auberginen/squashen i ungefär 1,5 cm tjocka skivor, eller skär den i klyftor på längden. Pensla skivorna/klyftorna med marinaden. Låt dra en stund. Grilla eller stek i en stekpanna.
Det här är min favorit:
Skär squash i tunna skivor, pensla med sesamolja och grilla så att skivorna får färg och "ränder".
Salta lätt och servera med sesamfrön (gärna rostade) och en klick créme fraiche.
Skamlöst gott, tycker jag!
Mulle
Zarah P
17-07-2005, 18:30
Min mamma brukade göra syltad squash... Som med pumpa, tror jag...
Sedan är det hemskt gott att grilla, eller att göra en gratäng på!
Här finns massor av roliga recept. Det mesta man gör med pumpa eller aubergine, kan man ju göra med squash också.

www.gronmat.net/middag.asp?kategori=5
Testa en klassisk ratatuille. Har du lök, paprika och tomat så kan hela grytan komma från trädgården.
Fräs lök och paprika. Tillsätt tomat och squash. Krydda med salt, viltlök, ev. chili och citron. Låt putta ca. 15 minuter. Gott som det är med lite ris eller pasta men funkar också som tillbehör till kött och kyckling. Kan frysas.
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2005, 16:58
Hittade ett recept på dagens muffin med zucchini(squash) som låter gott
http://www.dagensmuffin.se/show.pl?id=201
grycken
01-08-2005, 06:23

Tack snälla ni för alla tips och recept!
Jag har redan provat ett par olika förslag och fortsätter med det så länge jag kan skörda squash. Det verkar kunna hålla på hela sommaren och i går blev jag förvånad när jag upptäckte en squash på 1,5 kg! Den måste ha legat dold tidigare och jag trodde den var förväxt, men nej då, den var mycket god!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.