Mycket tur och träff också. Känner folk som odlat potatis på samma åker i 3 generationer, varje år, utan undantag. (smärre förflyttningar vissa år, men mittdelen av åkern har nog varit potatis på varje år sedan åtminstone 50-talet.)
Förra året fick de rekordskörd (för den åkern), och det var inte med köpta sättpotäter utan med potäter från förra årets skörd. Åkern har såvitt jag vet aldrig varit besprutad med några gifter, ibland har lite BlåKorn kastats på den, men mestadels har det varit kogödsel.
Men det är nog bra att variera sig lite. Vi satte potäter i en åkerdel som inte varit potäter på mer än 15 år, det är den delen som går bäst just nu.
Åsa har givetivis helt rätt, det är så man "ska göra", MEN, om nu ni (Meliss) inte har mer än en åkerplätt...då tycker jag åtminstone själv att det är bättre att odla potatis där varje år än att något år vara utan potatis...
Jaja, snart kommer väl några elaka virus och härjar i mina små potatisplättar (åkrar är fel ord), men hälften odlat hälften vunnet, eller vad man nu ska säga.
Var dock mycket restriktiv med vilka sorter ni sätter, sätt absolut inte matpotatis. Och definitivt inte importerad matpotatis. Måste vara certifierad sättpotatis, den är ofta ganska bra, men det vet du ju säkert redan