HippieSpellan
Ska imorrn ut till min mammas trädgård som hon inte riktigt tagit hand om sen mormor gick bort, så jag funderar lite, det finns vissa saker som vi gärna vill ha kvar, som löjtnanshjärtan, rhodedendron, gullvivor och sådant.
Men sen är det nästan bara gräsmatta(eller den avskyvärda humlen) och ogräs, och vad jag funderar är, kan man plocka upp de växter med rötter(försöka iallafall), gräva upp rabatten och sen gräva ner dem igen, eller...?

Sen funderar jag, hur dödar man humlen bäst? den har fått frodas i 20 år nu snart, och den kommer tillbaka, hur mycket man än försöker gräva upp dem.

Tredje frågan är, vi har två bitar ängliknande mark, och det är hål/gopar över stora delar, kan man "gå till" det eller är det maskiner som bara kan göra det?Kanske svårt att svara på iof...suck.. tror det är omöjligt uppdrag den här trädgården.
Madeleine1
Jag gjorde en helrenovering av en rabatt för några somrar sedan. Grävde upp det jag ville ha kvar. Grävde runt i rabatten, fyllde på med ny jord och satte ner växterna igen. Det fungerade jättebra! Lite chansning var det ju vara förstås. Jag gjorde det en dag när det småregnade lite då och då, jorden var rejält fuktig och blommorna behövde aldrig torka ut. Måhända att det var det som var räddningen, för allt klarade sig. rolleyes.gif
Fenja
Jag vet attt humle varit uppe till diskussion här tidigare, du kanske kan söka och hitta den tråden. Jag har i alla fall för mig att man kom fram till att det bästa var att marktäcka och på så vis utrota den.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
javisst kan du gräva upp växerna o plantera tilbaka -dem -Det är ju så man gör, o bör göra ung vart tredje-fjärde år -med perenner
-de som blivit för stora kan delas -så blir de fler smile.gif
Välj en mulen inte alltför het dag -ställ de uppgrävda plantorna-väl rensade från alla ogräsrötter-på en bit pressenning -vattna
Gräv ur rabatten o plocka bort alla ogräs du ser -grep är bäst att gräva med
Plantera tillbaka växterna -vattna ordentligt dagarna efteråt smile.gif
HippieSpellan
så jag kan göra det nu mitt i blommningen, det gör inget, eller? jag har börjat med tankesättet "klarar ni inte det här så har ni inget att göra i vår trädgård" mot de stackars växterna... tror jag blir lite mesig annars

vi har fått ett äppelträd alldeles vid husväggen(jag misstänker en get som vi hade för flera år sen som rymde och älskade att äta upp mina små rabatter) och sen har vi en kaprifol som är helt underbar, antar att det går att göra samma sak med dem, att gräva upp? ska kolla efter kaprifoltrådar, mamma pallade upp den med brädbitar, men det kanske går att göra på något finare sätt, man kanske ska rensa ur den då och då?wink.gif

nu har vi iallafall klippt gräset så det är en stor bit på vägen.. inte allt,för att gräsklipparen måste svetsas, den gick sönder(ni kanske förstår kaoset då) laugh.gif så jag körde en del med lie istället (och jag är inte alls bra på det, träningsvärk är ett faktum

tror jag skulle behövt göra ett före och efter kort så ni kunde sett katastrofområdet biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon