Hej. Är så ledsen i dag så jag måste dela mina tankar med någon.
Våren 2004 var jag på Älvsjömässan och handlade bl.a. en underbar pion (trodde jag). I dag visade sig äntligen den första blomman och gissa vad.... Det var inte alls den som var på bilden på förpackningen. På förpackningen var det en fylld pion, och den som står i min trädgård är enkel. Undrar om det finns någon med samma erfarenhet och vad ni gorde i så fall. Har skickat ett mail till leverantören så vi får väl se om de svarar.
MVH Anne
Caprice
03-07-2005, 09:11
Usch, va tråkigt...
Tyvärr är du inte ensam...
Holländarna som står och säljer lökar i parti och minut vågar man tydligen inte lita på...
Jag har klarat mej, peppar peppar... Har alltid fått det jag trott jag köpt... Men har hört flera historier om folk som fått annat än de beställt....
Bra att du kontaktat leverantören, berätta vad du får för svar..!
Caprice
Sulawesii
03-07-2005, 09:42
Förstår hur du känner dig!
Min mor har precis upptäckt att den vitgula, dubbla Pion hon köpte för två år sedan är en högst vanlig enkel rosa....
Kan det vara så att de sportat?
Jag köpte förra året på mässan - en förpackning med tre pioner för 50:- ( eller nåt liknande, vansinnigt billigt i alla fall). Bilden visade en vit, en röd och en rosa fylld. En blommar i år, enkel rosa. Med tanke på priset är jag inte särskilt besviken, man kan nog inte vänta sej nåt fantastiskt för så lite.
Tycker den är fin fast den är enkel
Christer i Falköping
03-07-2005, 16:26
Om den har rätt färg, behöver det inte vara fel sort du fått. Pioner kan se annorlunda ut de första åren. Så ge den några år till. Men tyvärr är det så med de holländska säljarna på mässan, att de inte riktigt har koll på vad de säljer. Dessutom är det ju mer eller mindre omöjligt att byta dem, med tanke på att de då skall lämnas tillbaka. Skall man köpa av dem, får man vara glad om det är rätt art överhuvudtaget, det är inte alltid det är så tyvärr.
Nä, om ni skall veta vad ni köper så leta reda på en bra handelsträdgård i er närhet.
Christer.
kerstin z5-6
03-07-2005, 16:46
med buskpioner är det snarare regel än undantag att de första årens blommor blir fyllda -de kommer först senare -även färgen kan vara annorlunda år 1-2
i övrigt håller jag med Christer
Cellestine
03-07-2005, 16:53
Jag köpte rosor och utav tolv var det bara en som var utav den sort som fanns på lappen , men dom var ju fina så jag behöll dom ändå och köpte nya , men nu i år är jag mindre glad över frö som inte är rätt och det kan ju inte vara så vanligt , skickat efter på olika firmor och det finns ju inget att göra åt heller , så nu är det högt och lågt om vartannat , och jag vattnar och försöker se glad ut bara,
Köpte 25 liljor på mässan, valde 5 färger. HMM.... det var brandliljor alltihop! ja,ja snygga är dem, men jag satte dem i rabatter för sina färgers skull. I höst får jag sätta dem i EN enda rabatt.
kristerh
04-07-2005, 10:12
Nu är det ju inte bara holländarna som luras om de nu gör det
både jag och min syster köpte en trädpion för ett par år sedan och skötte dessa enligt konstens alla regler, men de dog, redan första sommaren såg de sjuka ut, nästa vår kom de inte upp alls, och det var av en svensk firma vi köpte dem av, sparade inte kvittot, om vi nu ens fick nåt och kommer inte ihåg namnet på dem heller
Det är bara att inse att man blev blåst.
krister
Kakaduan
04-07-2005, 14:53
Köpte en JÄTTE-amaryllislök på blomstermarknaden i Amsterdam i september. En blodröd "Royal Velvet" till min mamma. Den blev jättefin men aprikosfärgad! 17 vet om de gör det medvetet eller hur det går till när de packar lökarna.
Köpte en ros och ett plommonträd på Zetas i Kungens Kurva. Rosen var fel sort liksom plommonträdet men jag fick två nya helt utan tjafs! Behövde inte returnera de felaktiga plantorna och lägga jobb på uppgrävning och frakt. Sådant gillar man!
Kakaduan
kristerh
04-07-2005, 18:26
CITAT (Kakaduan @ 04-07-2005, 15:53)
Köpte en JÄTTE-amaryllislök på blomstermarknaden i Köpte en ros och ett plommonträd på Zetas i Kungens Kurva. Rosen var fel sort liksom plommonträdet men jag fick två nya helt utan tjafs! Behövde inte returnera de felaktiga plantorna och lägga jobb på uppgrävning och frakt. Sådant gillar man!
Kakaduan
Kanske borde gå dit o reklamera min oranga kaprifol, som nu när den blommar är rosa
Hmmm, har också köpt en jätte-amaryllislök på blomstermarknaden i Amsterdam som skulle vara riktigt röd, men visade sig vara aprikosfärgad...
160kvm stort hus
05-07-2005, 09:42
Fast handelsträdgårdar kan ju inte riktigt hålla vad dom lovar heller..
Flera gånger har farmor och farfar köpt växter till sin trädgård.
Bla träd som inte alls ska bli högre än 1-1,5 meter....
4-5 meter senare kan man konstatera att det inte var sant....
Och då har det ju ändå gått så pass många år att man inte kan göra nått åt saken. ( dåligt )
Men det blir nog lite grisen i säcken när man köper på mässor. Tex holländska hade ju lökar överallt! Huller om buller.
Jag skulle få en gul en röd och en vit dubbelbegonia. Den röda har börjat skymta lite ( vet ej om den är dubbele eller ej ) men de andra väntar jag fortfarande på med spänning.. *ler*
Mvh G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.