Hej!
Hittade nyss hit och kan förhoppningsvis få lite goda råd.
Har nyss köpt ett nytt hus och det finns många växter jag inte har haft tidigare.
Jag har t.ex. rosor planterade på framsidan mot söder.
Nu har det ju varit torrt och varmt en lång tid och jag känner mig osäker på hur mycket och när på dygnet jag behöver jag vattna?
Åsa, mälardalen zon 2
03-07-2005, 10:48
Det beror lite på vilken jord du har ex. sandjord torkar upp snabbt och man kan behöva vattna oftare. Ofta är gamla etablerade rosor ganska torktåliga för de har ju ett etablerat rotsystem som går en bit ner i marken så de klarar värmen bättre än nyplanterade rosor. Buskrosor och klängrosor brukar jag sällan behöva vattna men förr hade jag lite ömtåligare rabattrosor och de blev inte bra om det blev för torrt.
Har du det väldigt varmt och torrt i läget där rosorna står skadar det dock inte att vattna det brukar ju förebygga sådant som mjöldagg. Vid varma och torra perioder kan man vattna 10-15ml 1-2ggr i veckan det brukar ofta räcka.
När på tiden man vattnar: Det är mest ekonomiskt att vattna tidigt på morgonen eller sent på kvällen för då är avdunstningen minst, vattnar du mitt på dagen då det är varmt försvinner mer vatten i form av vattenånga.
Tack
Jo, dom har nog säkert ett antal år på nacken och tål väl en hel del då.
Det är väldigt varmt där dom står nu mot en vägg i söderläge.
Dom är så vackra så jag är så rädd att förstöra dom med min okunskap.
Åsa, mälardalen zon 2
03-07-2005, 14:46
Står de mot en vägg kan du nog vattna ännu mera det brukar ofta vara ganska bra dränering vid husväggar, det är ofta störst risk för mjöldagg p.g.a torka, vid soliga husväggar, som inte är det idealiska för rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.