Full version: Jäkla skit!
Pinup
Mördar sniglar har ätit upp bladen på mina amryllis lökar! på en har även löken fått en stor skada rakt in i löken snyft...
Kommer den att överleva eller är det kört?

Det här är min första sommar i västra götaland och jag har alldrig varit med om mördar sniglar förut... i uppland där jag kommer i från har jag alldrig råkat ut för såna odjur.

Alla mina rabatter med penseer och likn är förstörda, så det blir endast krukodling nästa år.

Är det nån som vet hur kommer att gå med min skadade lök?

Tacksam för svar....

MVH
Johanna
Emser
Hej,

prova att ta upp den och sätta den i en kruka. Överlever den så är ju det bra. Det finns snigelgift som tydligen ska vara bra, det finns att köpas hos vilken blomhandlare som helst. Annars har jag hört talas som mer eller mindra råa snigel-mot-attacker, som Koksalt eller en som tog och ramade in sin trädgård med plankor som han la två koppartrådar på (som en tågräls, typ..) och satte spänning över trådarna och grillade alla snigeldjäklar när de försökte ta sig in...*MOAHAHAHA HAA...*

(*Synd att man inte har en smilie med horn, för isf hade jag använt den nu!!!*)
Pinup
Hej:-)
Ja lökarna står i krukor under en buske, att bladen är uppätna gör ju inget men en lök har ett stort köttsår rakt i löken:-( jag är rädd att den dör?
Jag har lagt massor av snigel gift i krukorna:-)

Det där med koppar tråd lät underbart heheh
Zazu
CITAT (Emser @ 03-07-2005, 15:51)
(*Synd att man inte har en smilie med horn, för isf hade jag använt den nu!!!*)

ungefär som denna?

tror inte det hjälper att du odlar i kruka, sniglarna klättrar upp och käkar ändå sad.gif
ang. amaryllisen så borde den klara sig, annars så kanske den bildar sidolökar wub.gif smile.gif

mvh zazu
Betty
Vi har visserligen inga mördarsniglar här uppe - ännu... (så vitt jag vet) men mina amaryllisar får stå inne i fönstret hela sommaren - inget sommarlov här inte! De blommar snällt varje år ändå. smile.gif
Fialotta
Jodå...mördarsniglarna har kommit hit till sthlm oxå...hur sjutton kommer dom hit på för vis egentligen, för två år sedan fanns det inte en enda unsure.gif
Betty
Deras ägg följer med i jorden i växtkrukor som vi sedan köper på olika ställen... unsure.gif Jag sköljer alltid bort jorden från växter jag köper/får privat "söderifrån"... Borde göra det med växter jag köper på handelsträdgården med egentligen men orkar/ids inte riktigt... rätt vad det är så har man kanske skaffat sig en liten snigelkolloni. sad.gif
Fialotta
CITAT (Betty @ 04-07-2005, 00:02)
Deras ägg följer med i jorden i växtkrukor som vi sedan köper på olika ställen... unsure.gif Jag sköljer alltid bort jorden från växter jag köper/får privat "söderifrån"... Borde göra det med växter jag köper på handelsträdgården med egentligen men orkar/ids inte riktigt... rätt vad det är så har man kanske skaffat sig en liten snigelkolloni. sad.gif

Jaha...då är det den kollonin som är här hos mig nudå....minskar faktiskt lite märker jag när jag plockat ett 80 tal om dagen i en vecka nu, blir det nu torrt så trivs dom inte heller, dom vill ha fuktigt smile.gif
lilla mamma
Kolla på ohyra-delen här på odla. Där hittar du mannen med de grillade sniglarna.
Emser
Men iof har man tillgång till myror så är ju problemet löst...för har man myror saknar man 2 saker...sniglar och ormar! Så man kanske inte ska vara så snabb när det kommer till att ta kål på myrkolonier...
kristerh
CITAT (Emser @ 04-07-2005, 11:39)
Men iof har man tillgång till myror så är ju problemet löst...för har man myror saknar man 2 saker...sniglar och ormar! Så man kanske inte ska vara så snabb när det kommer till att ta kål på myrkolonier...

Tyvärr tror jag inte att myror hjälper mot mördarsniglarna, de utsöndrar ett tjockt slem om de blir angripna, som inte ens de största myrorna biter igenom wink.gif
Pinup
Hej :-)

Jo jag vet att de tar sig upp överallt, jag fattar inte varför de föredrar främmande växter?
De har ju hur mycket inhemska växter som helst att äta, nej nog sjutton ska de ge sig på blommor man själv har satt dit.

Är det nån som vet om mördarsniglar är en svensk art?
Betty
CITAT (Pinup @ 04-07-2005, 21:18)
Är det nån som vet om mördarsniglar är en svensk art?

mördarsniglar = "smeknamn" på Spansk skogssnigel, som du hör på namnet så är den inte svensk i grunden. Att vi kallar den mördarsnigel beror på att den är så glupsk.
Pinup
Aha ok jag trodde skogs snigel var en annan art? där ser man :-)
Betty
Det finns gott om olika skogssniglar. Här kan du hitta mer info om sniglar.
Emser
Tja, man får väl hoppas att de som biologerna varnat för "Super mördar snigeln" blir ett kort kapitel i den biologiska mångfalden. Tydligen ska den vara en korsning mellan skogssnigeln och mördarsnigeln och den ska vara bättre anpassad till svenskt klimat men med mördarsnigelns aptit...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon