Full version: Kirskål
e_sedell
Jag har drabbats av det fruktade ogräset =( men hela tomten är inte översvämmad som tur är. I sommar tänkte jag göra något drastiskt mot ohyran. Men innan jag hår in med gift jag jag plocka lite till matlagning och sätta några plantor i krukor. Har ni några bra recept?
mynta
Oja: samma tillvägagångsätt som till nässelsoppa & spenatstuvning... biggrin.gif Gott i omeletter, i grönsaksoppa, i pajer, i grytor, användningsområdena är mååååånga! Synd att den ska vara så hemskt agresiv i växtsättet bara, kirsen...*hysa blandade känslor* wub.gif mad.gif unsure.gif Man kan göra ett hälsosamt thé av den med, mkt vitamer & mineraler. smile.gif
e_sedell
Okej, samma som med nässlor säger du. Det borde ju gå att hitta en del recept då. Några konkreta?
mynta
Mjäääää, är dålig på det här med konkreta recept, en annan har för mkt Kajsa Warg i sig... laugh.gif tongue.gif
Hannele
Det är som med trädgård; det finns inga exakta recept... rolleyes.gif
Hannele
Här i stället recept på nässelkex:

1 msk smör och
1 dl mjöl och
1 msk pulveriserade nässlor arbetas samman

till en jämn och grynig konsistens.
Tillsätt så mycket VATTEN att det blir en deg
som är lätt att kavla ut.
Kavla tunnt på mjölat bord - eller direkt på bakplåtspapper.
Sporra eller skär ut rutor.
Gradda i 200 grader tills kexen fått lite fäg.

Kanske kan man byta ut nässel mot kirskål...? unsure.gif
e_sedell
Tack så mycket, vi får c om jag lyckas!
digitalkarin
Nån som har en bild på kirskål? Vet inte vilken det är...
yla
kirskålspaj supergod klicka här laugh.gif
Nette
CITAT (oldwolfie @ 14-05-2003, 00:01)

Jag vill bara tacka för receptet Oldwolfie. Pajen blev jättegod och åts till middag igår. Rekommenderas varmt till alla, men tog en stund att plocka de 5 litrarna blad.
Betty
CITAT (digitalkarin @ 13-05-2003, 23:24)
Nån som har en bild på kirskål? Vet inte vilken det är...

Här finns bild.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/aegop...op/aegopod.html
pollenper
Prova att knapersteka kirskålen i smör. Ta bort det grova först stek sen, men det ska va knaprigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon