jes / københavn
Hvad er det der sker med mine hvidløg?

foto

Det startede i sidste uge med som billedet viser, at der et godt stykke oppe af en af toppen pludselig kom en bule og dagen efter var der små »hvidløg« – og de vokser.

Siden da er der flere og flere af mine hvidløg der er begyndt at te sig på samme måde. Jeg tror at snart halvdelen af mine hvidløg har anlæg til det samme.

Hvad er det. – skal jeg høste hvidløgene nu eller skal jeg vente med det til hen i august eller senere, og kan men bruge disse "tophvidløg til noget.

Glad sommerhilsen fra Jes
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som stresslökar, när vitlöken har blivit stressad under odlingen ex. om man vattnat för lite så kan det bildas små lökar på stjälken vilket tar kraft från växten så den löken under jord blir mindre. Det här fenomenet med stresslök brukar vara sortberoende, vilken sort är det du odlat?

Här är bild på en av mina Thermidrome förra året, detta är en sort som stressas mycket lätt och därmed får stresslökar.

jes / københavn
Hej Åsa

Tak for hurtigt svar.
Jeg ved ikke sorten - på embalagen står der bare hvidløg og ikke hvorfra eller sortnamn.
Jeg mener ellers at jeg har passet dem med vand og gødning - men måske ikke helt nok.
Ved du om der er noget jeg skal gøre, - jeg tænker på om jeg skal tage dem op nu, de er ikke så store, eller kan jeg bare lade dem vokse videre og hjælper det noget hvis jeg skære disse stresslökar af. og ved du om man kan bruge dem til noget ?

;-) jes
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan låta dem växa som de är och skörda dem när du skördar alla andra lökarna, de små stresslökarna på stjälken går också att äta, tror inte det hjälper att klippa bort stresslökarna.

Vissa sorter som ex. thermidrome kan vara svåra att odla de får stresslökar för minsta lilla grej så därför är det bra att veta sorten, ingen av mina andra sorter får stresslökar och de får samma behandling. Jag vet inte om det finns någon som säljer olika sorters vitlök i danmark men i sverige kan man handla hos
Åke Truedsson (han har även en tomatklubb där man kan hitta fröer till många olika sorters tomater) + Törnviks frö brukar sälja sitt vitlökssortiment till privatpersoner.
Hittar man någon/några sorter som är bra kan man skörda eget utsäde sedan (de största klyftorna ger de största vitlökarna). Så ofta är utsädeskostnaden en engångskostnad.
jes / københavn
Tak til dig Åsa for svar og tak for linket til Åke Truedsson som jeg helt sikkert vil kontakte.

sommer smil fra Jes
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon