|
e_sedell
04-04-2003, 19:16
Har någon något bra recept till denna brännande växt? Det ska ju gå att göra så mycket mera än soppa....
Hannele
04-04-2003, 20:02
Bröd är gott och nyttigt. Du kan skörda på våren, köra i mixer och frysa. Ta 2 dl av detta nässelmos, späd med ½ liter mjöl/vatten eller fil. Planda i 1 pkt jäst, 2 tsk salt och 1 msk socker + ½ dl olja. Blanda i rågsikt (ca 10 dl) till fast deg, låt jäsa 40 min. Baka fyra platta runda bröd, nagga med gaffel. Låt dem jäsa, pensla med mjölk och grädda i 225 grader ca 30 minuter. Brödet blir grönt... Jag har köpt nässelbröd. I dag köpte jag rödbetsbröd! Gôrgott! Nässelvatten är den bästa gödsling för dina växter!
e_sedell
04-04-2003, 21:24
Jag har mixade brännesslor i frysen. Jag brukar mixa med lite vatten och frysa in. Sen späder man det och vattnar med. Funkar jätte bra. Jag brukar låta det stå och dra med 1 L vatten först och sen ta ca 1 dl till 10L det blir ganska lagom...
Tack för receptet föresten
Åsa, mälardalen zon 2
04-04-2003, 21:47
Man kan blanda ner lite väl avrunna finhackade och förvällda nässlor i pannkakssmet och sedan kan man grädda nässelplättar, mycket goda med lingonsylt.
Man kan även göra nässelpaj som jag provade förra året, själv gjorde jag en vanlig pajdeg som jag tryckte ut i en pajform och förgräddade, sedan stekte jag lite finskuren lök och lade i pajskalet, efter det lade jag på förvällda grovhackade nässlor. Efter det var det ost och äggstanning (med salt och peppar), sedan in i ugnen för att gräddas. Det blev också gott. (Tyvärr mätte jag aldrig ingredienserna lite måste man ju experimentera, men man kan ha ett vanligt pajrecept som grund där kan man se recept på pajdeg, vilken temperatur ugnen ska vara på, hur man gör äggstanning mm)
Nässelvatten brukar växterna gilla här är recept:
Plocka nässlor, fyll halva hinken/byttan med nässlor, ha på vatten och låt stå. Rör ca 1gång per dag, när det stinker är det klart tar ca 4-7 dagar på sommaren. Späd ca 10ggr till vanliga växter, näringskrävande växter som ex. pumpa kan få starkare dos.
e_sedell
04-04-2003, 22:14
Urk, det där nesselvattnet stinker. Jag har erfarenhet sedan förra året, men det kanske är bra när det stinker. Jag hälde ut det. Jag hade en hel 150L tunna. Jag tycket min mix funkade bra också, men de stinkande kanske funkar bättre.
Pankakorna och pajen låter spänende. Udda med nässelpankakor, måste testas. Hur mycket nässlor ska det vara i?
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2003, 12:31
När jag gjorde nässelplättar förra året experimenterade jag. Men nu har jag hittat receptet jag tänkte på när jag experimenterade, fast jag hade glömt att där skulle inte nässlorna förvällas först. Receptet kommer från Allt om mat nr 6 1978, receptet är för 4 personer 1 liter nässlor 2dl vetemjöl 1 kryddmått salt 2 ägg 4dl mjölk 2msk smält margarin Skölj och hacka nässlorna fint. Vispa samman mjöl, salt, ägg och mjölk. Låt smeten svälla i en halvtimme. Blanda sedan i nässlorna. Smält margarinet och blanda i hälften, andra hälften smörjs plättlaggen med. Grädda små plättar eller tunnpannkakor och servera med lingonsylt (+ev. stekt fläsk) På denna sida kan du också hitta en del nässelrecept + det finns en del kirskålsrecept mm.: http://www.abo.fi/~kpurasjo/natur.htmSåg även att man hittar en del nässelrecept på ICA:s receptsök ifall man skriver in nässlor i någon av ingrediensrutorna där hittas nässelpaj, nässeltimbal, nässelrisotto, nässelbakad lax mm. http://www.ica.se/
e_sedell
05-04-2003, 19:22
Tack för receptet. Jag ska gå ut och plocka nässlor i morron, det går åt en hel del för att få ihop en liter....
Jag ska kolla upp de där sidorna. Arla har nog också några när jag tänker efter....
Hannele
10-04-2003, 22:25
nässelkex:
1 msk smör och 1 dl mjöl och 1 msk pulveriserade nässlor arbetas samman
till en jämn och grynig konsistens. Tillsätt så mycket VATTEN att det blir en deg som är lätt att kavla ut. Kavla tunnt på mjölat bord - eller direkt på bakplåtspapper. Sporra eller skär ut rutor. Gradda i 200 grader tills kexen fått lite färg.
Kajsa H
19-04-2003, 19:19
Enklast möjliga![U]
Plockade de första späda nässlorna i veckan och åt dem som "spenat" till stekt fisk. Bara att skölja dem och fräsa i lite smör tills de mjuknar, salt o ev. peppar!
Vill man ha riktig dundereffekt av alla nyttigheterna så äter man dem råa! För att inte bränna sig i munnen och för god smak gör jag så här: Sköljer nässlorna och skakar av vattnet därefter kör jag dem i matberedare/mixer. Så blandar jag ner nässelmoset i gräddfil och smaksätter med salt och lite vitpeppar. Använd som sås till passande mat. Garanterat uppiggande!
e_sedell
20-04-2003, 22:45
Jag kom och tänka på en sak, i brännesslor finns ju ett sort nervgift. Lättnedbrytbart och biologiskt naturligt vis. Men om man äter nässlor så måste ju magen påverkas på någe vis. Blir man gasig i magen eller på någe annat vis känner sig konstig. Jag tänker främst på om man äter dem råa då.
Hannele
21-04-2003, 10:49
Råa... då passar det bra med en mixer! Jag dricker mina påskägg råa.
CITAT (e_sedell @ 20-04-2003, 23:45) Jag kom och tänka på en sak, i brännesslor finns ju ett sort nervgift. Lättnedbrytbart och biologiskt naturligt vis. Men om man äter nässlor så måste ju magen påverkas på någe vis. Blir man gasig i magen eller på någe annat vis känner sig konstig. Jag tänker främst på om man äter dem råa då. Jag har aldrig märkt någon negativ effekt, men det kan ju vara individuellt. Allt lär ju vara giftigt, det är bara en fråga om mängd.
Man kan mixa färska nässelskott ihop med frukt, till exempel kiwi och banan. Sedan späder man till "milkshakekonsistens" med någon god juice. Även späda blad av hallon, svarta vinbär eller daggkåpa går bra att joxa till efter samma recept. Vitaminbomb!!! Jag har aldrig blivit kass i magen av nässlor - varken färska eller kokta.
e_sedell
22-04-2003, 21:19
Okej, jag har ju alldrig testat. Jag hörde att det har forskats endel på det här. Bränneslegifet ska tydligen ha ganska underliga egenskaper... någon som har läst någon forskar raport eller dylikt?
Rapchic
09-04-2006, 14:53
hur tilllagar man dom så dom inte bränns och hur plockar man dom så dom inte bränns?
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2006, 14:59
Man har skinnhandskar på sig när man plockar dem och när man förväller dem så bränns de inte. Om man finhackar eller mixar råa nässlor brukar de inte heller brännas.
+Stjälkarna bränns inte speciellt mycket det är bladen som bränns mest morsan brukar plocka utan handskar hon tar bara tag i stjälken och klipper av toppen
Whiskuchi
09-04-2006, 15:11
Åååh, nu fick jag lust att gå ut och leta nässlor
Rapchic
09-04-2006, 15:39
hur stora ska dom max bli....om amn hittat nån ganska stor kan man plocka den ändå?
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2006, 16:03
De brukar smaka bäst när de är ganska små och nyuppkomna på våren. Här har de dock inte tittat upp än, jag kollade när jag var ute med hunden idag.
Rapchic
09-04-2006, 17:34
här ligger snön halvmetertjock så det är ju ingen bråska ... man får plugga på hur man gör
Modersvea
14-04-2006, 09:43
Nässelgnocci känns lyxigt. Gör små gnoccisar på vanligt sätt med kokt potatis och kärnvetemjöl men blanda med nyförvällda nässlor och parmesan. smält smör med lite balsamvinäger och basilika och häll över. Mums!
Du kan också torka nässlorna till vintern. Strö över lite finfördelade blad över grytor och soppor. Jag brukar koka te på dem. Teet är rena hälsokuren!!  Ensoppa på förska blad med några kokta ägghalvor i är inte heller helt fel!!!
ingrid fuxwall
16-04-2006, 21:59
Undrar var Ni bor, Ni som har nässlor redan! Nässlor kan man anväda till mycket, så som Åsa skriver men bäst är de nog i "Driva ut vinterkuren" där gör de nytta!
Ingrid som ska ut i morgon med förstoringsglas och leta, nu är det för mörkt
Rapchic
18-04-2006, 22:01
hur torkar man dom då?
Nässlor som växer i extra kväverik jord, t.ex. vid en gödselstack, kan innehålla mycket nitrater och skada njurarna vid långvarig konsumtion.
Nässlor torkas enklast så att man sprider ut bladen i en platt korg eller på tidningspapper i ett inte alltför ljust rum (inte i solen alltså) med bra luftväxling.
Jag brukar göra soppa på nässlor eller kirskål så att jag kokar hackade blad i vatten med lite grönsaksbuljong tills dom är "lagom" och sedan reder med potatismospulver tills konsistensen är "lagom".
Förra året gjorde jag även en improviserad köttfärs- och kirskålspaj. Den borde bli minst lika bra med nässlor också. Fyllningen bestod då av stekt köttfärs (med lök), förvälld kirskål, äggstanning och keso.
Rapchic
19-04-2006, 20:27
alltså ska jag inte plocka så mkt på min pojkväns familjs gård?
CITAT (noora @ 19-04-2006, 15:36) Nässlor torkas enklast så att man sprider ut bladen i en platt korg eller på tidningspapper i ett inte alltför ljust rum (inte i solen alltså) med bra luftväxling.
Jag brukar göra soppa på nässlor eller kirskål så att jag kokar hackade blad i vatten med lite grönsaksbuljong tills dom är "lagom" och sedan reder med potatismospulver tills konsistensen är "lagom". Funkar kirskål också att torka på samma sätt? och bara strö i soppor och grytor under vintern precis som nässlor? eller måste de förvällas innan användning?
CITAT (Scout @ 20-04-2006, 00:22) Funkar kirskål också att torka på samma sätt? och bara strö i soppor och grytor under vintern precis som nässlor? eller måste de förvällas innan användning? Jag har aldrig provat, men jag får en känsla av att det skulle vara bättre att frysa förvälld kirskål. Späda kirskålsblad är saftigare och skörare än nässelblad, och min "intuitiva känsla" (om den nu är att lita på  ) säger att frysning skulle ge bättre resultat. Om man nu lyckas torka kirskål utan att den tappar all smak kan man sedan strö den torkade kirskålen direkt i grytor och soppor, speciellt om den får koka med en kort stund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|