Full version: Jordgubbstjuvar
ingrid fuxwall
Är lite osäker på var jag skulle ställa denna frågan, här eller på "skadedjur".

Tro inte att jag missunnar fåglarna bär, tycker att vi kan dela men de tar alla så i dag har jag satt upp linor som jag sedan fäst folie remsor på och än så länge - fem timmar, håller sig både starar och skator borta men .... Det är ju smarta fåglar så jag måste ligga steget före och veta hur jag ska göra när de avslöjat mig.

Hur gör Ni för att skydda era bär ?
För mig är inte nät något alternativ då jag har hundar som skulle trassla in sig i det, några gånger i alla fall så det hoppar vi över, nät alltså.

ingrid
Susanna
Jag har fiberduk över gubbarna. Brukar ta av den några timmar per dag för pollineringens skull. Hönsnät har jag också prövat några år och det tyckte jag funkade bra.
ingrid fuxwall
CITAT (Susanna @ 03-07-2005, 21:16)
Jag har fiberduk över gubbarna. Brukar ta av den några timmar per dag för pollineringens skull. Hönsnät har jag också prövat några år och det tyckte jag funkade bra.

Fiberduk kan jag väll inte ha - här finns sniglar, Någon som kan svara ?

ingrid
Vicke
Någon fågel tog några smultron för mig imorse när jag inte täckt över de nästan mogna bären i jordgubbsland 2

Land 1 är inhägnat med fyrkantiga galler och övertäckt med grönt nät, dit har ingen tagit sig in i än/fastnat i. Det fanns en liknande tråd om det här och där hade någon byggt ett skydd med hjälp av plankor och nät. Detta sattes ovanpå jordgubbarna och lyftes bort när de skulle plockas.
littlegem
I mitt koloniområde (utan stugor) hade vi värre problem än fåglar. Det var tvåbenta tjuvar (utan vingar) som rev ned alla skydd, inte bara för jordgubbar utan även över sallad och kål och sedan lämnade de fältet öppet och släppte in rå(o)djuren.

Det var bara att lägga av med jordgubbarna ...

Alla ni som använder fågelnät: använd endast sådana som godkänts av SOF, Sveriges Ornitologiska Förening. I andra typer av nät dör många, inte minst trastar.
ingrid fuxwall
CITAT (littlegem @ 03-07-2005, 21:41)
I mitt koloniområde (utan stugor) hade vi värre problem än fåglar. Det var tvåbenta tjuvar (utan vingar) som rev ned alla skydd, inte bara för jordgubbar utan även över sallad och kål och sedan lämnade de fältet öppet och släppte in rå(o)djuren.

Det var bara att lägga av med jordgubbarna ...

Alla ni som använder fågelnät: använd endast sådana som godkänts av SOF, Sveriges Ornitologiska Förening. I andra typer av nät dör många, inte minst trastar.

Tänker också på skaderisken - fåglar/nät och därför vill jag testa något annat.

men att vara så drastisk att man bygger skydd med plankor och nät - Nej då får jag väll köpa jordgubbar istället.

ingrid
Jan af Lisö
Litlegem, hur känner jag ingen godkända fågelnät ?? Var finns de att köpa ?? Förra veckan så dog tyvärr tre koltrastar i nätet runt mitt körsbärsträd och det vill jag aldrig mer vara med om. Jag är tyvärr där bara på helgerna så jag kan inte kontrollera näten varje dag.
lotta_
Så här ser det ut i mitt jordgubbsland och har så gjort i många år. Trots att det finns massor med trastar och småfåglar så har aldrig någon fastnat i nätet.

Jan af Lisö
Otroligt snyggt, Lotta !!!
lotta_
CITAT (Jan af Lisö @ 12-07-2005, 08:47)
Otroligt snyggt, Lotta !!!

Tack! smile.gif
littlegem
CITAT (Jan af Lisö @ 11-07-2005, 14:01)
Litlegem, hur känner jag ingen godkända fågelnät ?? Var finns de att köpa ?? Förra veckan så dog tyvärr tre koltrastar i nätet runt mitt körsbärsträd och det vill jag aldrig mer vara med om. Jag är tyvärr där bara på helgerna så jag kan inte kontrollera näten varje dag.

Du skall titta på förpackningen när du köper bärnäten. Om det är ett OK nät så står det, ofta med ganska liten stil dessvärre, "Godkänt av Sveriges Ornitologiska Förening".

Jag har tyvärr sett döda fåglar i nät jag också, men aldrig i ett godkänt nät.

Mina godkända nät är styvare och plastigare än de gamla icke godkända. De senare använder jag inte till något som fåglar intresserar sig för utan för att skydda kål från rådjur sent på hösten.

Egentligen är det ganska skrämmande att handeln över huvud taget marknadsför icke godkända nät. Om alla odlare vägrade köpa sådana (de skyddar inte bättre) skulle skiten försvinna ur marknaden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon