Christoffer
03-07-2005, 21:10
Är det någon som har en skvattram-växt att ge bort eller sälja?
Alternativt vet var man kan hitta frön till den?
timjantove
06-07-2005, 00:32
Den finns ju överallt i fuktig skog. Gå ut och gräv...
Christoffer
06-07-2005, 12:54
Den finns tyvärr inte här!
Gräver du upp en åt mig, så betalar jag gärna!
Den finns visst här! Kolla i våtmarkerna i delsjöområdet, jag såg den där när jag bodde i Götet. Tror att du kan hitta pors där med om du inte gjort det redan.
Mvh
Fenja
Christoffer
06-07-2005, 19:46
Vad bra. Då ska jag åka till Delsjön. Vad bra, för jag har ingen koll. Ja, pors vill jag också plocka, även om jag har. Det är en alldeles speciell krydda. Men Skvattramen är jag lite rädd för, då de som har luktat på dess arom har fått hemsk huvudvärk.
Skvattram som luktar så gott? Det doftar ljuvligt över mohedarna i norrland som jag kommer i från.
Mvh
Fenja
Christoffer
07-07-2005, 08:11
Jag har aldrig luktat på lukten, men jag vet en man som tog in lite skvattram i sitt tält, fick extremt huvudvärk av den.
Den används ju som brännvinskrydda, men man ska helst inte dricka
mycket av den.
På sjuttiotalet fanns det ett öl som Tillbryggerierna gjorde som var kryddat med skvattram. Eftersom skvattram i norrland kallas myrpors så hetter det porsöl tror jag....
Mvh
Fenja
Christoffer
07-07-2005, 21:39
Smakar och luktar skvattram ungefär som pors?
Jag minns inte Christoffer... men jag vet att vi ofta tuggade på bladen som små, så antagligen smakar den rätt ok.
Mvh
Fenja
Karamell
01-08-2005, 09:38
Någon som vet nån länk till ett ställe med en bild på skvattram? Har aldrig hört talas om den förut. O vad man lär sig här på Odla.nu

)
Ophelia
02-08-2005, 05:17
CITAT (Karamell @ 01-08-2005, 10:38)
Någon som vet nån länk till ett ställe med en bild på skvattram? Har aldrig hört talas om den förut. O vad man lär sig här på Odla.nu

)
Här är en länk:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/rhod...do/rhodtom.html
Karamell
02-08-2005, 08:58
Tack Ophelia!
Den har jag aldrig sett (eller kanske lagt märke till). Den ser ganska oansenlig ut
wolkenkrabber
02-08-2005, 15:36
jag tror det var skvattram vi plockade på värkön när jag var på läger där och hängde i tältet för att hålal bort mygg, men vi fick itne hänga mer än en kvist efterom det luktade så starkt att man kunda få huvudvärk tror jag, annars är det en mkt fin växt
Christoffer
31-10-2005, 12:29
Jag hittar inte Skvattram någonstans, kanske för att jag inte helt riktigt vet hur den ser ut, då jag aldrig sett någon sådan blomma.
Pors verkar då finnas i överflöd här. Min favoritbrännvinskrydda, helt
klart, jämte kvanne.
Genom att använda googles bildsök behöver man sällan fundra särskilt länge över hur något ser ut....
Menar du verkligen på fullt allvar att du gått runt ute och letat lite på måfå efter något du inte vet hur det ser ut?!!!!
Här är den länk du redan fått av Ophelia, klicka på bilderna så blir de större.
SkvattramMvh
Fenja
Christoffer
01-11-2005, 01:50
Jo, Skvattrambilder har jag tittat på, men ibland så ser inte växter likadana ut på bild som i verkligheten. Oftast skulle jag behöva en bild som även visar naturen den befinner sig i, alltså en större del än det lilla man får se från googlebilder. Och efter att ha kollat i trakterna där Pors finns, så har jag inte sett någon växt som liknar Skvattram, tyvärr.
Men jag får leta vidare.
Karamell: Skvattram är ingen liten växt. Den blir nog ca 60-70 cm hög iaf!
Christoffer: Enklast att leta efter skvattram borde nog vara när den blommar, blommorna är svåra att missa om man hamnar bland dem... Men även nu borde de gå att hitta, bladen är ju lite speciella oxå, ganska olika pors och salixarter som de kan växa bland. Lycka till!
Christoffer
01-11-2005, 10:24
Tack, fast jag får leta när den blommar istället, så att jag inte missar den, dessutom vill jag gärna lukta på den, nu när folk har skrivit att den luktar gott.
Jag skulle gärna vilja ha den i min medicinalväxttavla redan i år,
men jag inser att det inte kommer att bli så.
Ja, den har onekligen en speciell lukt. Ganska stark med OK. Vinterståndare borde ju finnas kvar ute nu, men det kanske du inte är intresserad av?
Christoffer
01-11-2005, 14:14
Jo, jag är intresserad av allt som har med Skvattram att göra.
Har du några hos dig kanske?
Jo, skvattram finns det här. Lite överallt i skogen tycker jag, vid mossar, kärr och små sjöar. Det måste finnas där du bor också. Som sagt lycka till med jakten. Du kan ju leta nu och sen vet du var de finns när blommningen kommer igen!
Christoffer
01-11-2005, 21:51
Växer Skvattram närmare vattnet, som pors gör, eller längre in mot land?
I länken du fick tidigare står det:
Utbredning. Skvattram förekommer i hela landet, främst på myrmarker men även i fuktig skogsmark, norrut kan den också påträffas på torra hedar. I södra Sverige har skvattram en östlig utbredning.
Läs människa!!!
Mvh
Fenja
Christoffer
01-11-2005, 22:44
Samma står om Pors, och sist jag letade i de områdena där pors växer, i somras, så såg jag inte något som liknade Skvattram.
Christoffer
23-11-2005, 10:16
Nu har jag fått Skvattram...
"Karjo" här på odla har skickat mig, tackar henne hjärtligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.