Full version: 38 år gammal
Maria i Helsingborg
att gå omkring och kalla denna växten för "gubbafis" - min morfars systrar kallade växten det, då när jag var i 7-årsåldern.

Vad heter växten bakom rosen och pelargonen egentligen? När man tar på bladen doftar den parfymerad citrus och finns i kraftigare utgåva.....

Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som en rosengeranium ( kallas ofta dr westerlunds blomma) detta är alltså en typ av doftpelargon.
Maria i Helsingborg
Nu har jag jämfört bilder på google..........du måste ha rätt! Rosengeranium.........en typ utav pelargonia, säger du. Jag har aldrig sett den i blom dock.......

Det är väldigt vad du kan, Åsa smile.gif rolleyes.gif
Tack för hjälpen!
Fenja
Jag skulle gissa på att den är vildpelargonen P. radens, min ser i alla fall ut så. Jämför blommor med bild på Pelargonsällskapets bildarkiv så kan du vara säker.
Mvh
Fenja
SandraJ

Så här ser Rosengeranium ut i blomm! min granne har en så jag passade på att ta ett kort Den har pytte små blommor jämfört med hur stor plantan är!! Hela plantan är minst en meter hög. tongue.gif
Maria i Helsingborg
Vad söta de är! smile.gif
Christer i Falköping
Den blommar lätt om den får stå ljust och kallt på vintern.
Christer.
lilla mamma
Fortsätt kalla den gubbafis bara..
Ett namn i min smak

Hörde att kärleksörten kallas kärringkål laugh.gif
Gossen Ruda
Visserligen känner jag mig inte som en gubbe än men inte 17 luktar mina fisar som rosengeranium! rolleyes.gif wink.gif wacko.gif
lilla mamma
Inte?
Anki på Öland
Tror också mera på P.radens. Rosengeranium har liksom bredare "fingrar" på bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon