Annkina
Vilka ettåriga kryddor kan man så nu?
Börjar få plats över i landet efter rädisor och spenat. Tänkte sätta något annat.
Någon som har förslag?
Annkina
Finns det verkligen ingen som vet något?
Ophelia
Dill, körvel, koriander, spiskummin, portlak och kyndel kan vara sorter du kan så nu. Lite i det senaste laget men du får väl testa.
Annkina
Tack Ophelia för svaret.
Har satt koriander och kinesisk gräslök. Hoppas på att gräslöken övervintrar så har jag ju den till nästa år.
Fyllde även på med lite spenat där det hade blivit förvuxet och skördat.
Ophelia
Du kan ju även så vintersallad till hösten.
ingrid fuxwall
Rättika ska man så nu och så kan du så ny sallad, ska jag göra
ingrid fuxwall
CITAT (Annkina @ 05-07-2005, 18:14)
Tack Ophelia för svaret.
Har satt koriander och kinesisk gräslök. Hoppas på att gräslöken övervintrar så har jag ju den till nästa år.
Fyllde även på med lite spenat där det hade blivit förvuxet och skördat.

Min kinesiska gräslök är minst tre år.
Berit
Hur är det med asiatiska grönsaker, ska inte dom sås nu? unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Ophelia
Min kompis har sått bönor och ärtor. De hon sådde tidigare kom aldrig upp. Dessa kom upp innan hon han blinka (nästan). Tror att exempelvis sparrisärt, havrerot kan sås nu med. Om än i det senaste laget. Detta är förvisso inte kryddor men kan vara kul ändå.

Förresten. Hur är det med persilja? Förvisso tvåårig men kan ju säkert sättas nu.
timjantove
CITAT (Ophelia @ 04-07-2005, 22:50)
Dill, körvel, koriander, spiskummin, portlak och kyndel kan vara sorter du kan så nu. Lite i det senaste laget men du får väl testa.

Om det är sent beror på hur lång din växtsäsong är. Titta på fröpåsen hur lång utvecklingstid växten har, hinner den bli klar innan frosten tar den? En del växter ska inte sås förrän de långa midsommarnätterna är över. Kom ihåg att vattna, det är torrare nu än på våren. Jag skulle ha sått mera rädisa, ruccola, dill, körvel, bladkoriander, sallat, målla, spenat, majrova, kyndel, eller köpt färdiga plantor från plantskola eller grönsaksdisken. ;)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon