Ti bee
Den gamla almen är döende, skall väck.

Och vad gör vi då då?
Ett nytt vårdträd tänker vi oss.
Ett träd man kan gå under, som inte blir så fasligt stort att det skuggar hela trädgården (som är rätt liten). Som gärna växer ganska fort, inte för långsamt i alla fall.

Sugen på körsbär och magnolia. Men är rädd att körsbären skulle locka till sig hela stadens fåglar och att det bara skulle bli jobbigt. Troligt eller ej? (aldrig ägt ett körsbärsträd, men alltid drömt om ett - älskar bären). Vill inte heller behöva hålla på med nät och sådant.
Magnolia. Har just lämnat en enorm magnolia i min förra trädgård (se fotoalbumet). Det trädet gick inte att gå under utan var grenad långt ned och marken under mörk och ofruktsam s a s. Andras erfarenheter välkomnas!!

Hm, grannen har ett valnötsträd, fint, men inte så stort.

Om någon vill ge mig idéer eller råd så vore jag väldigt tacksam.
smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tja sötkörsbär kan ju ofta bli ganska stora fast det finns ju svagväxande grundstammar, men sorter satta på Gisela verkar inte växa snabbt. Man kan testa lura fåglarna genom att skaffa gula körsbär ibland verkar de tro att bären inte är mogna när de inte är röda.

Magnolior vet jag inte så mycket om mer än att det finns många både stora och små.

Det trädet jag själv skulle vilja ha ifall jag hade ett lämpligt ställe är mispel (Mespilus germanica) som blir ett mindre träd härdigt i zon 1-(2). Man kan göra sylt, gele och likande på frukterna, man hittar en del om det ifall man söker på dess engelska namn "medlar" + något av orden jam eller jelly
Big Gardener
När du säger vårdträd så tänker jag genast på något stort och kraftfullt. Nu kan jag inte hela historien om vårdträd, men som jag förstår det så var vårdträdet något av gårdens ande och beskyddare. En lokal kultsymbol, nästan.

Det du vill ha är alltså ett vårdträd alternativt ett stort solitärträd. Först och främst undrar jag vilken växtzon detta träd skall planteras. Därefter bör vi veta hur stor plats du har till förfogande samt övriga mark-, ljus-, vattenförhållanden. Ett vårdträd bör ju få utrymme att växa till full storlek och få utveckla sin egen arttypiska form.

Klassiska vårdträd för gårdsplaner med stor plats är t.ex:
Tilia, lind
Aesculus, Hästkastanj
Qurcus, Ek
Acer platanoides, Skogslönn
Juglans, valnöt

Magnolia och Körbär (Prunus avium) är ju inga klassiska vårdträd precis, men kan bli nog så stora och ståtliga med rätt sortval och rätt skötsel. När det gäller magnolior finns det en lämplig ren trädform som heter Magnolia acuminata, Poppelmagnolia. Den är härdig i zon I-III och kan bli uppåt tjugo meter hög. Kanske något för stor för er trädgård? Då finns Magnolia kobus var. borealis, Japansk magnolia som blir 9-12 meter hög.

Problemet är att kombinera snabbväxande med litet träd. Om något är "snabbväxande" eller inte beror till stor del på hur väl man sköter etableringen. Jag skulle defentivt rekommendera att man köper ett träd av större storlek från början, ca 14-16 cm i stamomfång. Det blir visserligen dyrare men det vinner man igen på att man ofta får en bättre etablering och ett "färdigt" träd från början.
Cilla
Du har redan fått flera tips, men som svar på frågan om det blir problem med småfåglarna som äter av körsbären är svaret direkt nej tongue.gif. Iallafall inte om du kan tänka dig att dela med dig lite och tycker att det är roligt att kunna beskåda dem på nära håll. Fågelbäret Prunus avium har vackert växtsätt och passar som vårdträd om man inte ställer krav på att ett sådant ska leva länge. Det gör inga körsbär.

Med ett sådant träd får du något hundratusental bär och kan njuta av att fåglarna också gästar det. På vintern kan man hänga upp fågelmatare i trädet så att fåglarna minns var godiset kommer också på sommaren...

Genom mina surkörsbärsträd har jag kunnat beskåda fåglarnas beteende på nära håll. Deras härliga sätt att lära sina ungar att äta bär snart ser jag fram emot att få se!

Körsbären hör till de få träd som jag inte stammar upp här hemma. Fåglarna tar bären i toppen och jag plockar i botten. Det räcker till oss alla.
Ti bee
Gården är liten (några hundra kvm, jag vet inte exakt hur många), muromgärdad från alla håll (av hus från 2 håll). Inget annat som skuggar nämnvärt förutom muren och husen då, men de är inte så fasligt höga. Solig och varm tomt m a o, men ingen stekyta för det.
Jorden är gammal sjöbotten, dvs sandig. Men en del mull finns ändå, gamla kulturlager bidrar nog.
Zon 1.

Jag föll totalt för mispeln! smile.gif wub.gif Den är idealisk för vår lilla tomt. Har tillräckligt mycket karaktär för att stå stark och prägla gården, även fast den inte är så storvuxen.
Jag tror nästan att det får bli en sådan, ska läsa på lite till.

Och så körsbär då...härliga körsbär! wub.gif Älskar redan mina små besökare i trädgården, så jag delar i och för sig gärna med mig! Koltrastarna är för söta, och intelligenta! De har redan vant sig vid mig! Min lille igelkott kommer varje kväll också, brukar lämna ngn liten godsak åt dem ibland när vi äter ute.
Fast samtidigt så minns jag när jag bodde en sommar på en ö i Mälaren, hur måsarna hade körsbärskalas, slagsmål, samt bajspartaj i det stora körsbärsträdet. Hela marken var blåvitlila under trädet....
...och jag bor nära en fiskehamn....granne med många måsar alltså.
Kanske borde jag ändå vänta med körsbärsdrömmen till senare någon gång, en annan trädgård någongång kanske. Där det är färre måsar.
Kan inte ngn förädla fram en miniatyrkörsbärsbuske? 1 - 1½ meter hög, uppstammad, med enorm produktion? wub.gif smile.gif

Hmm, jag läser på, både om fågelbär, japansk magnolia och mispel!
Ska berätta vad det blev! Om 2- 3 veckor ska almträdet tas bort i alla fall, nu är det inbokat.
Tack för alla goda råd! smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon