Full version: Vitmossa
e_sedell
Om man vill lagra vitmossan är det bäst att torka eller frysa mossan?
Smulan
Varför ska du lagra vitmossa? Bara en smula nyfiken.
Ska du ha den till orkidéer? Vitmossa finns väl året runt i skogen?
Gunvor Nilsson
Du skall sterilisera den i +41°C (i mikrougn) så du får död på bakterier. Sen kan du förvara den torrt tills du skall använda den. Men se till att det är rätt sort!
Christer C
Det bästa är att förvara den i frysen. Levande vitmossa har dom bästa egenskaperna och den kan ligga fryst länge utan att dö. Jag brukar bara skölja ur mossan med ljumet vatten och har aldrig haft några bekymmer med ohyra eller dylikt.
e_sedell
Jag ska ha den till både det ena och det andra. Både Orkidéer och andra växter. Jag läste ett intressant inlägg om montering av Älghornsbräken. Det ska jag testa.

På vintern är det ju svårt att få loss mossan, det är mycket smidigare att förvara den hemma då.

Det blir nog frysmetoden, Kan man pressa ihop den på något sätt inan? Den tar ju sån plats annars ju....
Alpiner i Halmstad
Skogsvitmossa.
Den färska grova skogsvitmossan har både antibiotiska och fungicida egenskaper.
Nu är det lämplig tid att klippa mossan, de oönskade medföljarna har inte kommit upp i mossans toppar.
Vi klipper endast ca. 3 cm. av topparna, det är den delen som har de possitiva egenskaperna.
Vi förvara mossan på ett galler i skuggan, mossan lever hela sommaren och har därför kvar sin bakteriedödande och svamtmotverkande egenskaper.
Mossan använder vi inte bara till orkideérna utan det är många växter som tack vare den fått "nära döden upplevelsen".
Vi tror att det är tack vare mossan som 6 olika daphnearter i vinter bildat rötter. Vi stack den 2 juli 12 av varje, nu har vi krukat upp 8 av varje art.
Sphagnum paluster kan ersätta många kemiska medel på burk.
Färsk eller fryst mossa har kvar sina gynnsamma egenskaper.
Bilder i vår hemsida och i vårt album: Så gör vi.
M.v.h. Bernt
e_sedell
Varför ska man bara använda 3 cm av mossan? Det har jag alldrig hört förut...
Alpiner i Halmstad
Den gröna delen av mossan har kvar alla aktiva egenskaper. Nedbrytningen har startat längre mer på stammarna.
De död mosstrasor som en självutnämnd orkideexpert visar i olika TV-program använder gör varken odlare eller blommor glada.
M.v.h. Bernt
e_sedell
Okej, jag ska gå ut och plocka lite senare i blåsvädret....
Kajsa
Hur använder ni vitmossan? Blandar med den orkidéejord som finns att köpa i påsar? Eller lägger man det överst i krukan? Runt rötterna? Varför gillar orkidéerna vitmossan och har ni den till olika orkidéer? Det var många frågor. Har mest Phalaenopsis.
Alpiner i Halmstad
En bild säger mer än tusen ord. Bild på vitmossa som planteringsmaterial för orkidéer i vårt album: Så gör vi.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon