Full version: Klippa rosen?
flaxe
Jag har ett gäng rabattrosor som är satta i år. Nu blommar några av dem och jag undrar om man ska klippa av utblommade blommor? Det är nämligen så att den ena rosen som blommar har bara 2 grenar och dessa ser ut som snittblommor ungefär. Om jag klipper av dem så finns ju inget kvar? Hur ska jag göra?
Ophelia
Men om du klipper av den som skjuter den nya skott och den ser inte "tvågrenig" ut längre utan den börjar buska till sig. Du får fler blommor. smile.gif
AnitaO
Får jag flika in en fråga i samma ämne?
Ska man klippa regelbundet när någon har blommat ut, eller gör man det en gång per år t.ex.?
Höst eller vår?

Jag har också buskrosor.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är buskrosor så brukar det räcka med en lätt gallring varje år (man klipper ur de äldsta grenarna + döda, sjuka och skadade grenar) . Årstid: på våren då björken har musöron.

Har man en buskros som inte sätter dekorativa nypon så kan man även klippa bort de utblommade blommorna på sommaren.

(rabattrosor brukar ofta vara mer ömtåliga och ofta beskär man dem lite hårdare än buskrosor beskärningstid också då björken har musöron, oftast får dessa heller inte dekorativa nypon så det är bara att klippa bort vissna blommor)
flaxe
OK, då klipper jag till och hoppas på det bästa smile.gif Hur långt ner ska jag klippa? Vi marken eller högre upp?
kerstin z5-6
Alltså -rabattrosor är en sak och buskrosor en annan
Flaxe du som har rabatt -du klipper av den utblommande rosen strax över närmsta bladpar från rosknoppen räknat
Buskrosor gallras vår -som Åsa säger
flaxe
Tack för svaren. Nu har jag klippt... Får se vad som händer rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon