Full version: skörda kryddväxter
flaxe
Jag har för första gången drivit upp kryddväxtér från frö. Nu börjar det bli dags att skörda. Men hur gör man för att växten ska fortsätta leva och skjuta nya blad? Jag vill ju kunna använda dem hela sommaren? Beskriv gärna planta för planta hur jag ska plocka bladen/klippa/beskära...

Dessa har jag planterat:

Körvel
Basilika
Gräslök
Mejram
Timjan
Persilja
Fenja
I princip så plockar, skär du grenar och blad och liksom glesar ut plantan. Alla de du beskriver återkommer och grenar sig fint när man skördar. Undantaget är gräslök som du kan kapa rätt av en liten bit ovanför jorden om du vill, den skjuter nytt hela tiden.
Skörda mitt på dagen när det är soligt och varmt.
Mvh
Fenja
Blomstertanten
När det gäller gräslök brukar man rekommendera att inte klippa mer än ca 1/3 del av plantan åt gången. Om du klipper ner hela jämns med backen finns risken att plantan inte "orkar" växa utan dör i stället.
ingrid fuxwall
CITAT (flaxe @ 04-07-2005, 08:10)
Jag har för första gången drivit upp kryddväxtér från frö. Nu börjar det bli dags att skörda. Men hur gör man för att växten ska fortsätta leva och skjuta nya blad? Jag vill ju kunna använda dem hela sommaren? Beskriv gärna planta för planta hur jag ska plocka bladen/klippa/beskära...

Dessa har jag planterat:

Körvel
Basilika
Gräslök
Mejram
Timjan
Persilja

Basilika - du tar bara toppen, helst strax över ett bladfäste. Då förgrenar sig plantan.

Gräslök, där har jag läst att man måste spara 1/5 men jag brukar klippa ner hela plantan och den återkommer, men observera att då talar vi inte om nysådda grejor.

De andra gallrar även jag.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon