lena.g
Har sått Burgmansia för första gången smile.gif
Hur ska dom behandlas - som en pelargonia eller???
Kan jag toppa den redan som liten eller ska den få bli några dm.

Basilika ska den toppas?
Chilin som jag satte kallas de cayenne - är den stor eller liten - ska den toppas?

HUR SKA MAN BÄRA SIG ÅT FÖR ATT INTE SÅ FÖR MYCKET VARJE ÅR!!!
DET ÄR REDAN HALVFULLT HÄR HEMMA OCH JAG HAR INTE SÅTT ALLA SORTER ÄN ohmy.gif

Hälsningar Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Har aldrig sått Brugmansia har bara köpt sådandära färdig sticklingsplanta som redan är 20-30cm hög med flera skott.

Basilika toppar jag ofta, då buskar den sig bra, man nyper av skotten direkt ovanför ett bladpar, samma sak gör man när man skördar om man vill att växten ska leva ett tag.

Chili behöver du inte toppa de brukar grena sig ändå när de är redo.

Angående för mycket plantor, även här är det trångt men lite bättre plats är det sedan jag bestämt mig för att de ettåriga blommor jag odlar är sådana som direktsås på växtplatsen. +Jag direktsår även de flesta grönsaker, även pumpa och squash, här i zon 2 brukar det gå bra även utan förkultivering.
lena.g
Hej Åsa och tacka för svaret

Jag har tyvärr laugh.gif min trädgård i zon 5 och då är direktsådd inget att rekomendera för de flesta sorter så det blir nog till att fortsätta förkultiveringen unsure.gif

Till sommaren ska vi dock bygga växthuset klart så nästa år blir nog bättre

Hälsningar Lena wub.gif
kerstin z5-6
Brugmansia behöver inte toppas den blir buskig o delar sig av sig själv ..
Gäller även de flesta perenna växter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon